سلولیت چیست؟ راه های درمان قطعی سلولیت

سلولیت چیست؟ راه های درمان قطعی سلولیت

پوست اولین سد دفاعی بدن بوده و به روش های مختلفی از سلامت شما محافظت می‌ کند. برای مثال، از ورود باکتری‌ ها و سایر عوامل بیماری‌زا به داخل بدن جلوگیری می‌ کند یا به دلیل داشتن پایانه‌ های عصبی به شما در تشخیص گرما یا سرمای زیاد کمک‌ می‌ کند. همچنین ایجاد تغییرات در  پوست نشانگر وضعیت درونی بدن بوده و می‌ تواند ما را از وجود مشکلات مرتبط با سلامتی آگاه کند. به همین دلیل، مراقبت از پوست و درمان به موقع بیماری ‌ها و مشکلات آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
پوست پرتقالی یا سلولیت یکی از مشکلات پوستی بوده و برای بسیاری از افراد ناخوشایند می باشد. سلولیت مجموعه چربی ‌هایی هستند که به بافت همبند زیر پوست فشار آورده و پوست را به حالت ناهموار در می‌ آورد و ظاهری شبیه به پوست پرتقال ایجاد می‌ کند. می‌ توان گفت سلولیت یک نوع مسمومیت بافت‌ های ارتباطی بدن است و اغلب روی ران، شکم و باسن ایجاد شده و فرم نازیبایی به پوست می ‌دهد. این عارضه به دلایل میختلفی میتواند بر روی پوست ایجاد شود و با پیشرفت علم پزشکی، برای درمان سلولیت نیز  روش‌ های مختلفی بوجود آمده است. در این مقاله می خواهیم تا بیشتر به روش های درمان سلولیت بپردازیم. اگر میخواهید تا بیشتر در مورد این عارضه اطلاعات کسب کنید و سلولیت خودتان را رفع کنید، به شما پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

سلولیت چیست

 

سلولیت چیست؟

اگر چه سلولیت باعث به وجود آمدن تغییراتی در ظاهر  پوست می‌شود اما نمی‌ توان آن را به چشم بیماری دید چرا که تهدیدی برای سلامت انسان نیست و از این رو نیازی به درمان ندارد. اما برخی از افراد به دلیل ظاهر ناهموار و ناصاف پوست خود، به دنبال از بین بردن برگرداندن پوست به حالت قبلی هستند.

رشته ‌هایی در بدن وجود دارند که وظیفه همبندسازی پوست و اتصال پوست به عضلات زیرین آن را دارند. از طرفی بین بافت پوست و عضلات زیر آن، توده‌ های چربی وجود دارد. زمانی که این توده‌ های چربی بزرگ می ‌شوند، پوست را به سمت بالا می ‌کشانند اما رشته‌ های همبند پوست سر جای خود می ‌مانند. به همین دلیل ناهماهنگی بر روی سطح پوست و ایجاد برآمدگی و فرورفتگی می‌ شود. این پدیده سلولیت نامیده شود.

 

رفع سلولیت در کلینیک دیلای تبریز

 

تفاوت چاقی و سلولیت

چاقی سلولیت
۱.  رژیم غذایی کم کالری نتیجه بخش است. ۱.     رژیم کم کالری تاثیر چندانی ندارد.
۲.  پوست کاملا صاف است. ۲.  پوست برآمدگی و فرورفتگی دارد.
۳.  پوست حالت شل دارد. ۳.  بیشتر سلولیت ها سفت هستند.
۴.  کم کردن میزان نمک مصرفی، اثر چندانی ندارد. ۴.  کاهش مصرف نمک در غذا موثر است.
۵.  محل وجود چاقی بصورت هماهنگ در کل بدن محسوس است. ۵.  در قسمت های خاصی از بدن دیده می شود.
۶.  بیشتر چربی ها در شکم ذخیره می شوند. ۶. بیشتر در ران و باسن دیده می شود.
۷.  بدون درد می باشد. ۷. با وارد آمدن فشار، فرد احساس درد می کند.
۸.  چاقی در اثر افزایش حجم بافت های چربی به وجود می آید. ۸.  در اثر تجمع مواد سمی به وجود می آید.
۹.  زنان و مردان هردو ممکن است چاق شوند. ۹.  به ندرت در مردان به وجود می آید(پشت گردن).
 ۱۰.  در اثر پرخوری به وجود می آید. ۱۰. در اثر فشار های روحی و عدم تعادل در موادغذایی ایجاد می شود.
 ۱۱. در هر سنی امکان چاق شدن هست. ۱۱. بیشتر در سنین رشد هورمونی و آغاز عادت ماهیانه ظاهر می شود.
 ۱۲.  ارتباط به هورمون خاصی ندارد. ۱۲. با هورمون استروژن مرتبط است.

انواع سلولیت ها

دانستن انواع مختلف سلولیت برای یافتن موثرترین درمان ضروری می باشد. در ادامه به انواع مختلف سلولیت اشاره خواهیم کرد:

  • سلولیت نرم(آبی)

سلولیت نرم یا سلولیت شل، با افتادگی پوست همراه بوده و اغلب در مناطقی از بدن که چربی در آنجا ذخیره می شود(بازو، شکم، باسن و ران‌) دیده می ‌شود. این پدیده عمدتا به خاطر مشکلات گردش خون رخ می ‌دهد و هنگام لمس دردناک نیست. در این حالت پوست بسیار ژلاتینی و موج‌دار می ‌شود. افزایش وزن یا عدم تناسب اندام، معمولا علت این نوع سلولیت می باشد. بهترین توصیه برای این نوع سلولیت، داشتن رژیم غذایی سالم و تمرینات مداوم ورزشی است. پوشیدن ساق یا جوراب حین ورزش نیز می ‌تواند نتایج را بهبود دهد.

ادامه مطلب
توصیه ها پس از کاشت مو

 

انواع سلولیت

 

  • سلولیت سخت

به سلولیت سخت، پوست پرتقالی نیز می‌ گویند. این نوع سلولیت می‌ تواند همه افراد از جمله افراد لاغر را نیز درگیر کند. سلولیت سخت با فرورفتگی‌ و برآمدگی‌ بر روی ران‌، بازو و باسن مشخص می ‌شود و در موارد شدید، هنگام لمس بسیار سخت و دردناک است. درمان سلولیت نوع سخت، دشوار می باشد چراکه این نوع سلولیت عمیقا در بافت‌ ها شکل گرفته است. برخی از جراحان زیبایی، درمان‌های مبتنی بر برش مانند سلفینا (نوعی جراحی با بی‌ حسی موضعی و ساکشن سولیت) را برای کسانی که می‌ خواهند از شر سلولیت فشرده خلاص شوند، توصیه می ‌کنند.

  • سلولیت ادماتوز

سلولیت ادماتیک یا ادماتوز که به عنوان سلولیت با گردش خون ضعیف نیز شناخته می ‌شود، کمتر از بقیه نوع ها شایع بوده و درمان آن بسیار چالش برانگیز است. این پدیده ناشی از گردش خون ضعیف بوده و با احتباس مایعات تشدید می ‌شود. سلولیت ادماتوز اغلب در قسمت پایین ساق پا ظاهر شده و شکل پاها را با تورم تغییر می ‌دهد اما می‌ تواند بر روی ران‌ و پشت زانو نیز ایجاد شود. هنگام لمس یا نشستن طولانی مدت ممکن است احساس درد در پوست حس شود. درمان سلولیت ادماتوز بر بهبود گردش خون و کاهش احتباس مایعات، از طریق جوراب‌های فشرده و حمام ‌های آب گرم تمرکز دارد. در موارد شدید، تخلیه لنفاوی به ‌صورت دستی نیز مفید است.

  • سلولیت عفونی

سلولیت عفونی، یک عفونت باکتریایی پوستی شایع و جدی است. پوست آسیب دیده متورم و قرمز شده و معمولا هنگام لمس، دردناک و گرم است. این نوع سلولیت اغلب پوست ساق پا را درگیر می ‌کند اما می ‌تواند در صورت، بازوها و سایر نواحی نیز رخ دهد. اساس درمان عفونت پوستی تجویز آنتی ‌بیوتیک توسط پزشک معالج است. البته در کنار آن، درمان یا کنترل بیماری یا زمینه‌ ای که شرایط را برای ظهور عفونت پوستی فراهم کرده، بسیار اهمیت دارد.

 

درمان سلولیت

 

دلایل ایجاد سلولیت

دلایل مختلفی را می‌توانیم برای ایجاد سلولیت نام ببریم. در ادامه، رایج ‌ترین دلایل ایجاد سلولیت را مطرح خواهیم کرد:

  1. جنسیت

درست است که ابتلا به این مشکل شامل محدودیت جنسیتی نمی ‌شود اما این اتفاق در خانم ‌ها رایج ‌تر است. دلیل این موضوع را می‌توان موارد زیر دانست:

  • آقایان از پوست محکم و ضخیم ‌تری نسبت به خانم ‌ها برخوردار هستند.
  • تغییرات هورمونی در خانم ‌ها نسبت به آقایان بیشتر و قابل توجه‌تر است.
  • هورمون استروژن به ایجاد سلولیت کمک می ‌کند. این هورمون با مصرف قرص ضدبارداری، عادت ماهیانه، بلوغ و قرص‌ های مشابه، در خانم‌ ها مدام در حال تغییر بوده و بستر را برای ایجاد سلولیت فراهم می کند.
  1. عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی مثلا دچار فردی در خانواده به سلولیت روی این قضیه تاثیر داشته و احتمال ایجاد آن در بدن شما را افزایش خواهد داد.

  1. پیروی نکردن از رژیم غذایی صحیح

پیروی نکردن از یک رژیم غذایی سالم و صحیح، ایجاد سلولیت در بخش ‌های مختلف بدن را شدیدتر می‌ کند. کسانی که در زندگی روزمره خود اشتباهات غذایی زیر را دارند، مستعد ایجاد سلولیت هستند:

  • مصرف آب بسیار کمی دارند.
  • از نوشیدنی‌ های حاوی الکل استفاده می ‌کنند.
  • غذا های آن ها بسیار پرنمک و شور است.
  • بطور مرتب غذا های سرخ ‌کردنی مصرف می کنند.
  • غذاهای آماده، فرآوری ‌شده و کنسروی زیادی مصرف می‌ کنند.
  • نان سفید را جایگزین نان‌ های سبوس‌دار کرده‌ اند.
  • سس، نوشابه و تنقلات را از برنامه غذایی حذف نمی ‌کنند.
ادامه مطلب
مراقبت پس از کاشت مو

 

دلایل ایجاد سلولیت

 

  1. کنترل نکردن وزن

افزایش وزن و چاقی می ‌تواند شرایط را برای ایجاد سلولیت فراهم سازد. زمانی که درصد چربی بدن شما رو به افزایش باشد، به بافت‌ های همبند فشار زیادی وارد ‌شده و به همین دلیل ایجاد سلولیت در بخش ‌های مختلف بدن را به همراه خواهد داشت.

  1. استرس

یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد سلولیت، استرس و اضطراب زیاد می باشد. استرس در بدن فرآیند های التهابی را ایجاد ‌کرده و همین موضوع سرعت ایجاد این عارضه را بالا می‌ برد. تورم بافت ‌ها که از استرس نشات می‌ گیرد، بیشتر سلولیت را نشان خواهد داد.

  1. تحرک نداشتن

نداشتن فعالیت و تحرک کافی و ورزش نکردن به دلایل مختلف از جمله کار، تحصیل یا سبک زندگی، باعث می ‌شود تا افراد بیشتر در معرض ابتلا به سلولیت قرار بگیرند.

  1. بالا رفتن سن

زمانی که سن افراد بالا می رود، پوست نازک‌تر و شل‌تر می ‌شود. فرآیند ایجاد سلولیت با نازک و شل شدن پوست، سریع ‌تر اتفاق می ‌افتد. البته کاهش میزان سوخت و ساز بدن و کم شدن کلاژن ‌سازی پوست نیز با بالا رفتن سن، باعث بیشتر شدن میزان آن در بدن خواهند شد.

 

دلایل ایجاد سلولیت

 

انواع روش های درمان سلولیت

روش‌های مختلفی برای درمان‌سلولیت وجود دارد. این روش‌ها می‌توانند به طور موقت یا طولانی ‌مدت ظاهر سلولیت را از بین ببرند. هر کدام از روش ‌ها مزایا و معایبی دارند. به همین دلیل باید پیش از تصمیم ‌گیری در مورد این روش ‌ها تحقیق کنید. برخی مطالعات نشان داده‌ اند که ترکیب این درمان ‌ها با هم می‌ تواند نتیجه بهتری به همراه داشته باشد. انواع روش‌ های درمان سلولیت شامل موارد زیر می باشند:

  1. لیپوساکشن

این متد یکی از بهترین روش‌ ها برای از بین بردن چربی در نواحی مختلف بدن است. دستگاه لیپوساکشن به صورت مکش، چربی ها را از بدن خارج می ‌کند. و باعث از بین رفتن ناهواری های سطح بدن می شود. معمولا پزشکان و کلینیک های زیبایی به دلیل عملکرد خاص این روش، توصیه می‌ کنند تا در کنار لیپوساکشن، لیزر درمانی نیز انجام شود.

  1. لیزر درمانی

درمان ‌های لیزری مختلفی برای از بین بردن جای زخم و سلولیت وجود دارد. در این روش دستگاه روی پوست می ‌لغزد و گرمای لیزر باعث شکسته ‌شدن چربی‌ ها و از بین‌ رفتن پیوند آن ها می ‌شود. با این کار، چربی توده مانند سلولیت برطرف می ‌شود. درمان سلولیت با لیزر بین ۶ ماه تا یک سال ظاهر سلولیت را از بین برده یا کاهش می ‌دهد.

  1. ار اف فرکشنال

در روش ار اف فرکشنال (RF Fractional) از انرژی فرکانس رادیویی برای از بردن چربی‌ ها استفاده می ‌شود. با انجام چند جلسه ار اف، پوست ظاهر صاف‌ تری پیدا کرده و ناهمواری های آن از بین می‌ رود. نتایج حاصل از آر اف بیش از ۶ ماه باقی می‌ ماند و روشی بدون درد است.

 

راه های درمان سلولیت

 

  1. سابسیژن

در روش سابسیژن برای رفع‌سلولیت از سوزن استفاده می‌ شود. بطوریکه سوزن به زیر پوست و ناحیه نوار های سخت سلولیت وارد می‌ شود و باعث شکسته شدن این نوارهای سخت و کاهش میزان آن ها می شود. سابسیژن گودی پوست ناشی از سلولیت را نیز کاهش می‌دهد. مطالعات در این زمینه نشان داد، درصد زیادی از افرادیکه از این روش درمان استفاده کرده اند، از نتایج بسیار راضی بودند. نتایج سابسیژن معمولا حدود ۲ سال یا بیشتر باقی می ‌ماند.

  1. سلولاز

در این عمل جراحی که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا نیز تایید شده است، سلولیت را از ریشه از بین می ‌برند. در سلولاز پزشک لیزر را به زیر پوست شما می ‌برد و به وسیله آن، توده‌ های چربی را آب کرده و رشته ‌های متصل به بافت پوست، که موجب گود شدن آن شده‌ اند را قطع می کند و پوست شما را ضخیم‌ تر می‌کند. نتیجه این عمل، تا یک سال یا بیشتر باقی خواهد ‌ماند. دقت داشته باشید که برای انجام این روش، حتما به یک جراح زیبایی معتبر و تایید شده مراجعه نمایید.

  1. کرایولیپولیز

در روش کرایولیپولیز، از دستگاهی استفاده می‌ شود که مکش خلا ایجاد می کند و بافت پوست را بالا می ‌آورد. در نتیجه پوست با صفحات خنک ‌کننده تماس پیدا کرده و چربی زیر آن کاهش پیدا می ‌کند. برای درمان سلولیت با کرایولیپولیز نیاز به چندین جلسه درمان دارد. بعد از حدود ۲ تا ۳ ماه تغییرات قابل‌ مشاهده خواهند بود.

  1. کربوکسی تراپی

در این روش درمان، از گاز کربن ‌دی ‌اکسید CO2 استفاده می‌شود. این گاز زیر پوست وارد شده و روی چربی‌ها تاثیر می‌گذارد. در طول تزریق ممکن است کمی درد احساس کنید و کبودی موقتی نیز در ناحیه سلولیت‌ ها ایجاد شود. با روش کربوکسی تراپی سلولیت‌ها کمتر دیده می‌ شوند اما به طور کامل از بین نمی ‌روند.

  1. کرم های رفع سلولیت

برخی از کرم‌ها و لوسیون‌ها روی سلولیت تاثیر می‌ گذارند. محصولات حاوی کافئین، سلول‌ها را کم ‌آب کرده و روی سلولیت‌ها تاثیر می ‌گذارند. از کرم ضدسلولیت باید هر روز استفاده شود تا تاثیرات آن به‌ مرور ظاهر شود. محصولات حاوی رتینول نیز روی سلولیت تاثیر می ‌گذارند. رتینول باعث ضخیم شدن پوست شده و میزان سلولیت را کاهش می‌ دهد. از محصولات حاوی رتینول باید بیشتر از ۶ ماه استفاده کنید تا تاثیر آن ها را مشاهده کنید.

ادامه مطلب
آیا مزوتراپی مو برای ریزش ارثی موثر است؟

 

روش های درمان سلولیت

 

  1. روش های جراحی

پزشک شما ممکن است روش جراحی را پیشنهاد دهد که تهاجمی‌تر است. در این روش از سوزن، تیغ یا سایر ابزارهای ویژه برای جداکردن نوارهای فیبری زیر پوست و صاف کردن پوست استفاده می‌شود. همچنین ممکن است پیوند چربی برای بهبود ظاهر پوست انجام شود. نتایج حاصل از این تکنیک‌ها دو تا سه سال باقی می‌ماند.

  1. درمان خانگی سلولیت

علاوه بر روش‌ های ذکر شده می‌ توانید در خانه با چند اقدام ساده به‌مرور سلولیت‌ها را کاهش دهید. البته بدون شک تاثیر روش‌های کلینیکی بیشتر بوده و سریع‌تر دیده می‌شود. برخی اقدامات موثر عبارتند از:

  1. ورزش منظم و فعالیت کافی
  2. کاهش مصرف فست‌فود و غذاهای چرب
  3. افزایش مصرف سبزیجات و میوه به خصوص به صورت خام
  4. داشتن خواب کافی
  5. مصرف کافی آب
  6. ترک سیگار و سایر دخانیات
  7. عدم مصرف الکل
  8. پرهیز از نشستن‌ طولانی
  9. دریافت ماساژ‌های پوستی مرتب
  10. پوشیدن جوراب های ساق بلند

 

روش های پیشگیری از ایجاد سلولیت

 

روش های پیشگیری از ایجاد سلولیت

پیشگیری از سلولیت همیشه امکان‌پذیر نیست، اما حفظ وزن مناسب و ورزش منظم ممکن است به کاهش ظاهرسلولیت بر روی پوست کمک‌ کند. نوشیدن مایعات زیاد و ترک سیگار نیز ممکن است سلولیت را کمتر جلوه دهد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و تقویت عضلات با ورزش منظم، رویکردهای معقول و منطقی برای سالم و نرم نگه ‌داشتن بدن است. همچنین بیماران قبل از امتحان ‌کردن روش ‌های جراحی، مکمل‌ های غذایی یا تکنیک ‌های اثبات‌ نشده باید بسیار محتاط باشند.

برچسب ها: بدون برچسب

سوال یا نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند