بسیاری از ما درگیر موهای زائد هستیم و برای از بین بردن آنها دائم نگرانیم و وقت زیادی را صرف می‌ کنیم. پیشتر ها با استفاده از روش هایی مانند موم، اپیلاسیون، دستگاه اپیلدی و… میشد موهای زائد را از بین می برد. هر کدام از این روش های با درد زیادی همراه بودند و در عین حال نمی توانستند موها را به طور کامل از بین ببرند.  اما امروزه با استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد این مشکل به طور قطع قابل حل می باشد.

در دنیا هیچ چیز مانند لیزر موهای زائد نمی تواند در درمان موهای زائد عمل کند و یکی از روش های پرطرفدار برای رفع این موهای مزاحم است. با استفاده از لیزر موهای زائد در جلسات محدود می توان تا سال ها از شر موهای زائد خلاص شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما در مورد عملکرد دستگاه های لیزر موهای زائد  بیشتر با شما صحبت کنیم و به سوالاتتان در این زمینه پاسخ دهیم.

لیزر موهای زائد,لیزر موی زائد

عملکرد لیزر موهای زائد به زبان ساده

در این روش، از یک دستگاه لیزر استفاده می شود. این دستگاه با استفاده از نور، ریشه های مو را تخریب کرده و باعث جلوگیری از رشد مجدد موها می شود. به طور کلی نور دستگاه لیزر هر چیزی را که تیره رنگ باشد به سرعت تشخیص می دهد،  آن را حرارت داده و می سوزاند. با این کار فولیکول‌های مو که تیره رنگ هستند به طور کامل سوخته و از بین می روند.

برای لیزر موهای زائد، سری دستگاه را به بخشی از بدن شما که می خواهید موهای آن از بین برود نزدیک می کنند. نورهای لیزر،  جذب رنگ تیره موها می شوند که  معمولاً ملانین نامیده می شوند و سپس آنها را می سوزانند. مزیت این روش نسبت به روش های دیگر رفع موهای زائد بدن، این است که دایمی است و  در وهله دوم به پوست شما هیچ آسیبی نمی رساند.

برای اینکه شما بتوانید نتیجه کامل از لیزر موهای زائد بگیرید باید آن را در چند جلسه ادامه بدهید. دلیل آن این است که تمامی موهای بدن ما در یک زمان در یک فاز نیستند. در واقع برخی از آنها در فاز استراحت و برخی نیز در فاز رشد هستند. زمانی که موهای شما در فاز استراحت باشند دستگاه لیزر موهای زائد نمی تواند تاثیری بر آنها داشته باشد. بنابراین برای اینکه تمامی موها از بین برود باید در فاصله های زمانی مشخص لیزر را انجام داد تا آنهایی که در فاز استراحت هستند نیز وارد فاز رشد شوند و توسط دستگاه لیزر سوزانده شود تا زمانی که تمامی موها سوخته و از بین برود.

چرا لیزر موهای زائد,لیزر موی زائد

آیا لیزر موهای زائد یک روش دائمی است؟

در دنیای لیزر، منظور از از بین رفتن دائمی موها این است که رشد موهای زائد تا چند سال متوقف می شود. در دنیایی که از بین بردن موهای زائد با استفاده از روش های دیگر به هیچ وجه امکان پذیر نیست، لیزر موهای زائد یک روش دائمی محسوب می شود.  البته این که پس از تکمیل جلسات لیزر تا چند سال از شر موهای زائد خلاص می‌شوید به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اول اینکه شما قبل از شروع دوره های لیزر حتماً باید آزمایش بدهید تا ببینید که دچار اختلالات هورمونی و یا کیست تخمدان نباشید. چرا که افرادی که دچار اختلالات هورمونی و یا کیست هستند معمولاً نمی توانند نتیجه صددرصدی از لیزر موهای زائد بگیرند. همچنین عملکرد لیزر موها به میزان زیادی وابسته به نوع پوست، رنگ مو و همچنین نوع دستگاه لیزر استفاده شده می باشد. مسلماً با توجه به شرایط هر شخص، نتایج می‌ تواند متفاوت باشد. مثلا افرادی که دارای موهای تیره و پوست روشن هستند، می توانند نتیجه بهتری از جلسات لیزر بگیرند.

بنابراین حذف دایمی موهای زائد با لیزر به این معنی  است که برای حداقل چند سال رشد موها کند و یا متوقف شده و شما می توانید به مدت طولانی از شر این موهای مزاحم رهایی پیدا کنید.

مزایای فوق العاده لیزر موهای زاید

لیزر موهای زاید مزیت های فراوانی نسبت به سایر روش ها دارد که در زیر به چند مورد از آنها اشاره کرده ایم.

۱. لیزر موهای زائد درد کمی دارد

این روش در مقایسه با روش‌ های دیگر مثل استفاده از دستگاه های اپیلدی، مومک و… ادرد کمتری دارد. لیزر به طور کامل بدون درد نیست، اما از نتایج خیره کننده آن در مقایسه با درد ناچیزی که دارد، نمی توان گذشت.

۲. دقت بالایی دارد

برای حذف موهای زاید، لیزر از روش‌ های دیگر، دقت بالاتری دارد و به راحتی می‌ تواند موهای کوچک را نیز حذف کند. با استفاده از دستگاه لیزر می‌ توان به قسمت های سخت دور از دسترس دست بدن به راحتی دسترسی داشت و موهای آن نقطه را از بین برد.

۳. لیزر موهای زاید به پوست آسیبی نمی زند

با استفاده از لیزر، پوست شما از اسیب در امان خواهد بود. ممکن است به علت استفاده از مومک، پوست شما به مرور دچار افتادگی شود یا در صورت بند انداختن جوش های ریز بزنید. اما در لیزر به پوست شما هیچ آسیبی نخواهد رسید. البته علائمی مانند قرمز شدن و تورم پس از لیزر موهای زائد در بدن قابل مشاهده است که جای نگرانی نیست! این علائم و نشانه‌ ها معمولا در عرض چند ساعت از بین می‌ روند.

بخاطر داشته باشید که قبل از شروع لیزر شما نباید هیچ نوع لوازم آرایشی روی پوست خود داشته باشید چراکه ممکن است دچار تیرگی پوست در آن ناحیه شوید.

۴. خطر عفونت وجود ندارد

لیزر از طریق تخریب فولیکول موها باعث از بین رفتن آنها می شود که هیچ گونه عفونتی ایجاد نمی کند، باعث خونریزی نمی شود و موهای زیرپوستی که ممکن است باعث عفونت شوند را نیز از بین می برد. همچنین شما در هر سنی می توانید از لیزر استفاده کنید.

۵. دوره بازیابی کوتاه دارد

شما بلافاصله پس از استفاده از لیزر می توانید به وضعیت طبیعی بازگردید. تنها کاری که باید بکنید این است که تا چند ساعت در معرض تابش مستقیم آفتاب نباشید و یا از کرم ضد آفتاب برای صورت خود (اگر موهای صورت را لیزر کرده اید) استفاده کنید.

چه کسانی نباید لیزر کنند؟

لیزر موهای زائد تقریباً هیچ عارضه ای ندارد و تمامی افراد به جز گروهی محدود می توانند آن را انجام دهند. اما چه کسانی نباید لیزر موهای زائد انجام دهند؟ گروه اول افراد دارای مشکلات هورمونی هستند. افرادی که دارای مشکلات هورمونی هستند پس از رفع این مشکل، مراجعه به پزشک و مصرف داروها می توانند دوره های درمان لیزر را از پیش بگیرند. چرا که افرادی که دارای اختلال هورمونی، ممکن است دچار رشد بی‌ رویه موهای زائد باشد و لیزر روی آنها تاثیری نداشته باشد.

همچنین افرادی که باردار هستند به هیچ وجه نباید از لیزر موهای زاید استفاده کنند. چرا که معمولاً بانوان در دوران بارداری دچار اختلالات هورمونی می‌ شوند که  باعث می شود از لیزر موهای زائد نتیجه نگیرند. همچنین برای احتیاط بهتر است که افراد باردار از لیزر استفاده نکنند تا جنین آنها در سلامت کامل باشند. البته تا به حال اثبات نشده که لیزر به جنین آسیب می رساند. اما بهتر است اینکار به زمان بعد از بارداری موکول شود. پس از زایمان نیز تا شش ماه نباید لیزر موهای زائد انجام داد تا هورمون ها متعادل شود و به وضعیت طبیعی قبل از بارداری برسد.

نحوه آماده شدن برای لیزر موهای زائد,لیزر موی زائد

مراقبت‌های پیش از لیزر موهای زائد

پزشک همچنین دستورالعمل‌های خاصی را برای آماده شدن شما برای لیزر درمانی توصیه می‌کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اصلاح ناحیه تحت درمان

اصلاح یک روز پیش از لیزر توصیه می‌ شود. این کار باعث از بین رفتن موهای روی پوست می‌ شود که اما ساقه مو در زیر پوست به صورت دست نخورده باقی می‌ماند. از کندن موها از ریشه و بند انداختن خودداری کنید.

  • اجتناب از سایر روش‌های حذف موهای زائد

انجام اقداماتی الکترولیز، کندن و اپیلاسیون مو می‌ تواند منجر به ایجاد اختلال در فولیکول مو شود. حداقل چهار هفته پیش از لیزر موهای زائد باید از انجام این روش‌های درمانی اجتناب شود.

  • قرار نگرفتن در معرض نور خورشید

قبل و بعد از انجام لیزر درمانی به توصیه خود مبنی بر دور ماندن از نور خورشید عمل کنید. هر زمانی که بیرون می‌ روید از ضدآفتاب‌های مناسب استفاده کنید.

  • از مصرف داروهای رقیق‌ کننده خون پرهیز کنید

پیش از آغاز دوره درمانی از پزشک خود در مورد مصرف داروهای ضد التهاب و آسپرین سوال کنید.

  • پوست خود را روشن نگه دارید

از مصرف هر گونه کرم پوستی که منجر به تیره‌ تر شدن تناژ پوست شما می شود، اجتناب کنید. اگر اخیرا در معرض آفتاب بوده‌ اید برنزه شده‌ اید یا پوست تیره‌ تری دارید، پزشک تعدادی کرم سفید کننده پوست را برای شما تجویز خواهد کرد.

آنچه می‌توانید از لیزر موهای زائد انتظار داشته باشید,لیزر موی زائد

چند جلسه برای درمان موهای زاید نیاز است؟

انجام لیزر درمانی معمولا به ۶ تا ۱۰ جلسه درمانی نیاز دارد. بسته به عوامل مختلف مانند مراقبت های بعد از لیزر، نوع پوست و رنگ موهای شما، مهارت اپراتور لیزر و نوع دستگاه، تعداد این جلسات متفاوت است.

در‌طول تمامی جلسات عینک مخصوص جهت محافظت از چشمان شما در برابر پرتو در اختیار شما قرار می‌ گیرد. پزشک متخصص ممکن است برای کاهش درد در نواحی تحت درمان از بی‌ حسی موضعی بر روی پوست شما استفاده کند.

در جلسات لیزر موهای زائد چه اتفاقی می‌ افتد

پزشک متخصص یک دستگاه لیزر پزشک یک دستگاه را بر روی پوست شما فشار می‌ دهد. بسته به نوع لیزر برای محافظت از پوست و کاهش عوارض جانبی از یک ژل خنک‌ کننده و یا وسیله خنک‌ کننده در نوک دستگاه استفاده می‌ شود.

پس از فعالسازی لیزر توسط پزشک، پرتو لیزر با عبور از پوست شما به فولیکول‌های مو منتقل می‌ شود؛ گرمای شدید پرتو لیزر با آسیب‌ رسانی به فولیکول مو از رشد مو جلوگیری می‌ کند. در طول جلسات ممکن است در نواحی از پوست که لیزر بر روی آن انجام می‌ شود احساس سوزن سوزن شدن کنید. همچنین به دلیل استفاده از دستگاه و ژل خنک‌ کننده مقداری احساس سرما خواهید کرد.

مدت زمان جلسات نیز بسته به نواحی تحت درمان متفاوت است. برای مثال لیزر نواحی کوچک مانند اطراف لب بالایی تنها چند دقیقه طول می‌ کشد اما برای لیزر قسمت‌ های بزرگتر مانند پشت بدن گاها به نیم ساعت زمان نیاز است.

پس از لیزر موهای زائد,لیزر موی زائد

سخن پایانی درمورد لیزر موهای زائد

موهای زائد فورا از بین نمی‌ روند اما با گذشت چند روز تا چند هفته پس از انجام لیزر درمانی می‌ ریزند و اگر با دست آنها را بکنید، به راحتی کنده می شوند.

نتایج در افراد مختلف به صورت قابل توجهی متفاوت از یکدیگر است و پیش‌ بینی آن دشوار خواهد بود اما می‌ توان گفت که اکثر مراجعین حذف موهای زائد را تجربه می‌ کنند. فراموش نکنید که انجام لیزر موهای زائد به معنای حذف دائمی موهای زائد نیست اما زمانی که موهای زائد دوباره رشد کنند تعداد آن‌ها کمتر شده ‌است و ظریف‌ تر و روشن‌ تر خواهند بود.