همه چیز درباره تقویت مو

داشتن موهای قوی یک نعمت است؛ اگر موهای قوی و پرپشتی دارید قدردان آن باشید و تمام تلاش خود را برای حفظ زیبایی و سلامت آن انجام دهید. موهای ضعیف و شکننده می‌تواند نشانه‌ای از بیماری باشد که باید مورد درمان قرار گیرد! اگر موهای قوی ندارید نگران نباشید زیرا در این مقاله قصد داریم به شما راه صحیح  تقویت مو سر و به دست آوردن موهای پرپشت را بیاموزیم.

آیا می‌دانستید تقویت مو موجب افزایش میزان مقاومت آن را در برابر تغییر حالت و شرایط سخت و نامناسب آب و هوایی می‌شود؟ هسته داخلی موهای ضخیم و پرپشت پروتئین بیشتری نسبت به موهای نازک دارد؛ پروتئین موجب تقویت درون یال شده و حجم طبیعی آن را افزایش می‌دهد.

از مزایای دیگر تقویت مو می‌توان به کاهش میزان آسیب‌دیدگی، شکستگی و دو شاخه شدن الیاف مو اشاره کرد. نوع و میزان ضخامت موی افراد می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید میزان سلامت و رشد موهای خود را افزایش دهید! رعایت روتین مناسب و نکات تقویت مو باعث درخشندگی و احیای موهای شما خواهد شد. برای رمزگشایی از راه‌کارهای افزایش حجم مو و تقویت آن به خواندن ادامه دهید.

تشخیص موهای ضعیف,تقویت مو

تشخیص موهای ضعیف

پیش از آن که به سراغ راهکارهای تقویت موی سر برویم بهتر است تعریفی مشخص از موهای ضعیف ارائه دهیم؛ ظاهر موهای ضعیف می‌تواند شل، افتاده یا نازک باشد. خشکی شدید، چربی شدید و دو شاخه شدن الیاف مو می‌تواند نشانه‌های دیگری از ضعیف شدن مو باشند. داشتن موهای ضعیف اغلب ژنتیکی است اما گاها می‌تواند به دلیل عدم تعادل هورمونی ناشی از یائسگی یا زایمان، رژیم غذایی نامناسب، شیمی درمانی، مصرف قرص‌های ضد بارداری، استرس و بیماری‌های عفونی پوست سر مشاهده شود. شرایط محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آلودگی، کلر، تابش نور مستقیم آفتاب نیز در تعضیف سلامت مو بی‌تاثیر نیست.

ریزش ۱۰۰ الی ۱۵۰ تار مو به صورت روزانه طبیعی است؛ هنگامی که یک مو از بین می‌رود یک موی جدید به جای آن رشد می‌کند و این روند معمولا تا میانسالی ادامه دارد. اما موهایی که بر اثر شکنندگی از بین می‌روند با موهایی که به صورت طبیعی می‌ریزند یکسان نیستند. شکستگی ناشی از ضعف زمانی است که مو در زیر پوست سر بشکند! این یک زنگ خطر است و باید سریعا به سراغ روتین‌ها و راهکارهایی بروید که موجب تقویت مو می‌شود.

نکاتی درباره چگونگی تقویت مو

در این قسمت تعدادی ترفند و نکته برای تقویت مو آورده شده است:

انتخاب شامپوی مناسب,تقویت مو

انتخاب شامپوی مناسب

شناخت نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب با بافت آن یکی از مهم‌ترین مراحل تقویت مو است که متاسفانه آن را نادیده می‌گیریم. با انتخاب شامپوی مناسب می‌توانید مشکل ریزش مو را برطرف کنید و میزان آسیب دیدن مو را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. از انتخاب شامپوهایی که موجب خشک شدن مو می‌شود خودداری کنید؛ شامپوهای ضد ریزش مو مانند محلول پیشرفته Pantene حاوی فرمول پرو ویتامین B5 و آب برنج تخمیر شده است که مو را از درون تقویت می‌کند. اگر پوست سرتان چربی زیادی تولید نمی‌کنید شامپو زدن موهای خود را به صورت یک روز در میان محدود کنید.

استفاده از نرم‌کننده مو,تقویت مو

استفاده از نرم‌کننده مو

اضافه کردن یک نرم‌کننده به روتین مراقبت از مو و استفاده از آن بعد از هربار شستشوی موها یکی از مهم‌ترین اقدامات آغاز پروسه تقویت مو است که نباید از آن غافل شوید. نرم‌کننده را بدون تماس با ریشه مو روی ساقه‌های آن بمالید و اجازه دهید ۲ دقیقه خیس بخورد سپس موهای خود را به دقت آبکشی کنید. یک نرم‌کننده مناسب با تزریق پروتئین، اسیدهای آمینه و سایر خواص تقویتی نقش مهمی در تقویت مو ایفا خواهد کرد.

استفاده از حالت دهنده مو,تقویت مو

استفاده از حالت دهنده مو

حالت دهنده مو حاوی ترکیبات قدرتمندی است که ماندگاری طولانی‌تری روی پوست سر دارد و با کاهش احتمال گره خوردن مو آن را تقویت می‌کند. استفاده از حالت دهنده‌های عمیق هر ۲-۳ هفته یکبار تغییری اساسی در سلامت مو ایجاد می‌کند. می‌توانید با پیچاندن موهای خود درون یک حوله داغ یا کلاه دوش باعث نفوذ بیشتر حالت دهنده به عمق فولیکول‌ها یا ساقه مو شوید. به یاد داشته باشید حالت‌دهنده‌های حاوی الکل می‌توانند باعث خشکی و تضعیف موهایتان شوند.

مراقبت از پوست سر,تقویت مو

مراقبت از پوست سر

اولین خط دفاعی برای تقویت مو و بهبود موهای ضعیف حفاظت از پوست سر است. برای درمان پوست سر خشک می‌توانید یک روغن مرطوب‌کننده را به مدت ۵ دقیقه پیش از دوش گرفتن روی پوست سر ماساژ دهید. ماسک مو و حالت‌دهنده‌ها به تامین رطوبت پوست سر خشک کمک می‌کنند.

اگر پوست سرتان خارش دارد و پوسته پوسته می‌شود ممکن است شوره داشته باشید. برای درمان شوره بر اساس مشورت با پزشک و توصیه‌های وی انواع مناسب شامپوها، نرم‌کننده‌ها و داروهای درمان شوره سر موجود در بازار را تهیه کنید.

ماساژ پوست کف سر,تقویت مو

ماساژ پوست کف سر

ماساژ پوست سر یکی دیگر از مراحل تقویت مو است که به معنای واقعی معجزه می‌کند! وقتی پوست سر خود را ماساژ می‌دهید گردش خون در فولیکول‌های مو افزایش می‌یابد. می‌توانید برای ماساژ پوست سر از انواع روغن‌های گیاهی به ویژه روغن نارگیل استفاده کنید. جهت افزایش ضخامت و استحکام الیاف مو هر روز به مدت ۱۰ دقیقه با نوک انگشتان یا با ماساژور پوست سر (وسیله دستی برس مانند) پوست سر خود را به صورت دایره‌ای ماساژ دهید.

رژیم غذایی سالم,تقویت مو

رژیم غذایی سالم

موهای ضعیف و نازک می‌تواند علاوه بر کارهایی که با موهای خود می‌کنید ناشی از کارهایی باشد که با بدن خود می‌کنید. ممکن است این راهکار برای بسیاری ناشناخته باشد اما خوردن غذاهایی که حاوی ویتامین بیشتری هستند موجب تقوبت ریشه مو، کاهش ریزش و سایر مشکلات مربوط به مو می‌شود. در مقابل داشتن یک رژیم غذایی نادرست یا دریافت کالری کم می‌تواند نتایجی مانند اختلالات غدد درون ریز و ریزش مو را به دنبال داشته باشد. برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که افزودن آن‌ها به رژیم غذایی موجب تقویت مو می‌شود

ویتامین‌هایی که موجب تقویت مو می شوند:

  • ویتامین E: این ویتامین به وفور در آووکادو، اسفناج، تخمه آفتابگردان و بادام مشاهده می‌شود.
  • ویتامین ث: این ویتامین با حمایت از رگ‌های خونی پوست سر را سالم نگه می‌دارد و به جذب آهن از پروتئین‌های گیاهی کمک می‌کند. توت‌فرنگی، پرتقال و مرکبات منابع عالی ویتامین ث محسوب می‌شوند.
  • ویتامین A: سیب‌زمینی شیرین، اسفناج، شیر، هویج، کدوتنبل و تخم‌مرغ منابع عالی ویتامین A هستند.
  • بیوتین: بیوتین با بهبود بافت به تقویت مو کمک می‌کند. این ویتامین در زرده تخم مرغ، هویج و ماهی سالمون یافت می‌شود.
  • کلسیم: کلسیم موجود در سبزیجات برگدار، محصولات لبنی، ماهی و… موجب تسریع روند رشد مو می‌شود.
  • سیلیس: این ماده مغذی در تخمه آفتابگردان، کلم، جو دوسر، خیار، مارچوبه و برنج یافت می‌شود و از رشد مو و ناخن پشتیبانی می‌کند.

رژیم غذایی حاوی پروتئین و غنی از آهن با ساختن کراتین قوی بافت را بهبود می‌بخشد، سرعت رشد را تحریک می‌کند، پوست سر و موهای شما را تغذیه می‌کند و به صورت کلی یک ترکیب طلایی برای تقویت مو محسوب می‌شود. با مصرف ماهی، پنیرهای کم‌چرب، گوشت بدون چربی و سفیده تخم‌مرغ می‌توانید شادابی و طراوت موهای خود را حفظ کنید. در میان‌ وعده‌های غذایی به جای تنقلات به سراغ غلات، سبزیجات و میوه‌ها بروید.

آبرسانی,تقویت مو

آبرسانی

برای تقویت مو ضروری است که همواره آن‌ها را هیدراته نگه دارید. برخلاف باور عموم میزان آبی که به صورت روزانه (در طول روز و عصر) می‌نوشید علاوه بر سلامت بدن روی موهای شما نیز تاثیر می‌گذارد. نوشیدن آب با کاهش احتمال خشکی، خارش پوست سر و شکنندگی موها به نوبه خود نقش مهمی در افزایش استحکام موها ایفا می‌کند.

نکاتی برای ماندگاری نتایج تقویت مو

اکنون که می‌دانید چگونه موها را در خانه و با رعایت نکاتی تقویت کنید زمان آن رسیده است که بدانید چگونه می‌توانید پس از دستیابی به موهای قوی و درخشان از آن‌ها محافظت کنید.

کاهش درجه ابزارهای حرارتی,تقویت مو

کاهش درجه ابزارهای حرارتی

کاهش میزان حرارت سشوار، مو صاف‌کن و دستگاه‌هایی که برای فر کردن مو به کار می‌برید. اجازه دهید موهایتان نفس بکشند! هربار که موهایتان را می‌شویید نیازی نیست آن‌ها را به کمک سشوار خشک کنید. اگر زمان کافی دارید اجازه دهید تا به صورت طبیعی و با قرار گرفتن در معرض هوا خشک شوند. استفاده از سشوار خیلی داغ روی موهای خیس، آب باقی‌مانده زیر کوتیکول مو را گرم می‌کند و باعث ایجاد فضاهایی مانند تاول درون الیاف مو می‌شود که در نهایت موخوره، خشک شدن و شکنندگی مو را به دنبال خواهد داشت. پیش از استفاده از سشوار یا اتو مو از محصولات محافظ حرارتی استفاده کنید.

استفاده کوتاه مدت از گیره، سنجاق و...,تقویت مو

استفاده کوتاه مدت از گیره، سنجاق و…

هرگز به مدت طولانی گیره و سنجاق را روی موهای خود قرار ندهید! این کار می‌توانید منجر به شکستگی ناحیه‌ای خاص از ساقه موهایتان شود.

شستشوی مو با آب سرد,تقویت مو

شستشوی مو با آب سرد

به جای آب داغ موهایتان را با آب ولرم یا آب سرد بشویید. اگر عادت به این کار ندارید می‌توانید پس از شستشوی موهایتان با آب گرم به صورت سریع و برای چند لحظه آن‌ها را با آب سرد آبکشی کنید؛ این کار موجب حفظ رطوبت و درخشندگی در کوتیکول موهایتان می‌شود و از وز شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

درمان موهای دوشاخه شده,تقویت مو

درمان موهای دوشاخه شده

برای تقویت مو و درمان موهای دو شاخه شده بهتر است هر ۴ ماه یکبار (شش تا هشت هفته یکبار) آن‌ها را کوتاه کنید. برای درمان‌های موقتی‌تر می‌توانید از شامپوها و نرم‌کننده‌های ملایم استفاده کنید. مالیدن یک روغن درمانی فقط به نوک مو نیز بی‌تاثیر نیست.

استفاده صحیح از مواد شیمیایی,تقویت مو

استفاده صحیح از مواد شیمیایی

استفاده مداوم از مواد شیمیایی قوی برای رنگ‌کردن و صاف کردن موها می‌تواند باعث آسیب رساندن به فیبر مو، خشک و وز شدن آن، شکافته شدن نوک ساقه مو و به طور کلی از دست رفتن تاثیرات راه‌کارهای تقویت مو شود. برای رنگ کردن موهای خود تناژی را انتخاب کنید که حدودا ۳ درجه با رنگ طبیعی موهای شما اختلاف دارد و در تضاد است. پس از انتخاب رنگ مو از آرایشگر خود درمورد ترکیبات غنی حاوی نرم‌کننده و بدون آمونیاک سوال کنید. برای مقابله با مواد شیمیایی به دنبال محصولات حالت‌دهنده حاوی استئاریل الکل باشید؛ الکل چرب می‌تواند به تقویت مو و نرم‌کردن موهای ضعیف کمک کند.

درمان موخوره,تقویت مو

درمان موخوره

جلوگیری از موخوره و کوتاه نگه داشتن آن برای جلوگیری از حرکت شکاف به سمت ساقه یکی از موثرترین راه‌کارهای حفظ نتایج تقویت مو است! همچنین می‌توانید به صورت منظم از شامپو و نرم‌کننده کراتینه برای بازگرداندن پروتئین به موهای ضعیف و آسیب‌دیده استفاده کنید. انواع سرم‌های روغنی نیز برای رفع موخوره در بازار موجود است.