78536

راهکارهای مراقبت از پوست حساس و آلرژیک

پوست انواع مختلفی دارد ک به ۵ دسته کلی تقسیم می‌شوند و شامل پوست حساس، خشک، چرب، مختلط و معمولی است. مراقبت از پوست برای حفظ زیبایی و شادابی پوست برای همه انواع آن ضروری است. با این حال، برخی از انواع پوست نیاز به مراقبت بیشتری دارند که در این میان پوست حساس به دلیل تحریک‌پذیری بیشتر، مراقبت بیشتری را می‌طلبد. در ادامه مطلب به موضوع راهکارهای مراقبت از پوست در شرایط آلرژیک خواهیم پرداخت.

پوست حساس چه پوستی است؟

عنوان پوست حساس را اغلب برای پوستی به کار می‌برند که در مواجه با شرایط مختلف آسیب پذیری بیشتری دارد. خیلی زود خشک شده یا دچار لک و جوش می‌شود و یا ممکن است در مواجه با شرایط آب و هوایی و یا در اثر استفاده از برخی محصولات آرایشی دچار خارش شده و احساس سوزش در آن ایجاد شود.

پوست حساس همچنین عکس العمل سریعی در مقابل تحریکات بیرونی از خود نشان می‌دهد. به عنوان مثال در مقابل سرما و یا در تماس با آب قرمز شده و یا پس از مصرف کرم مرطوب کننده دچار سوزش و کشیدگی می‌شود.

در پوست حساس با از بین رفتن عملکرد سد دفاعی پوست، واکنش‌پذیری پوست افزایش یافته و ضخامت آن کاهش می‌یابد و همین امر باعث می‌شود تا پوست مستعد نفوذ مواد محرک خارجی مانند میکروب، باکتری و … شود. در نتیجه پوست دچار عفونت و واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

از جمله عواملی که در تحریک پوست حساس موثرند:

  • نور مستقیم خورشید
  • هوای گرم و سرد
  • آلودگی‌های محیطی
  • تغییرات هورمونی
  • محصولات آرایشی حاوی مواد محرک مانند الکل
  • مصرف مواد غذایی محرک مانند فلفل، توت فرنگی، گوجه فرنگی و …
ادامه مطلب
کاشت ابرو طبیعی و نقش آن در زیبایی

 

مراقبت از پوست حساس

پوست حساس دارای چه علائمی است؟

افراد دارای پوست حساس می‌توانند علائم مختلفی از خود بروز دهند که در حالت کلی، این علائم شامل موارد زیر است:

  • قرمزی پوست
  • احساس خارش در پوست
  • التهاب پوست
  • وجود لکه‌های قرمز رنگ یا تیره رنگ کوچک روی پوست
  • حساسیت به عوامل محیطی مانند گرما و سرما

روش‌های مراقبت از پوست حساس

پوست حساس همانطور که اشاره شد، دارای لایه محافظتی ضعیف و نازکی است. عواملی مانند استفاده از ترکیبات قوی، محصولات مراقبتی نامناسب، لایه بردای بی رویه، حرارات بالا، استرس و اضطراب، داروها، و … می‌توانند در بروز و یا تشدید واکنش‌های آلرژیک دخیل باشند.

از این رو بهتر است در خرید محصولات آرایشی و بهداشتی به نوع پوست خود توجه کنید و از محصولاتی که مناسب استفاده برای پوست‌های حساس هستند، استفاده نمایید. در مصرف محصولات آرایشی تعادل را رعایت کنید و در صورت استفاده از ماسک‌های خانگی نسبت به آلرژی‌زا نبودن مواد و ترکیبات آنها اطمینان حاصل نمایید.

پوست‌های حساس و آلرژیک برای ترمیم نیاز به مراقبت‌های روزانه بیشتری دارند. از جمله این مراقبت‌ها شامل موارد زیر است:

مصرف ضد آفتاب

نور خورشید به عنوان یکی از عوامل موثر در تحریک پذیری پوست حساس شناخته می‌شود. بنابراین افرادی با پوست حساس بایستی در تمام فصول سال و در تمامی شرایط آب و هوایی برای جلوگیری از قرار گیری در معرض شرایط آلرژیک، از ضد آفتاب‌های مناسب با SPF30 استفاده نمایند. نیاز است که این افراد هر سه ساعت ضد آفتاب خود را تمدید کنند.

استفاده از کرم‌های آبرسان

مصرف یک کرم آبرسان مناسب می‌تواند یک گزینه بسیار مفید برای ترمیم پوست حساس باشد. زیرا پوست حساس با قرار گرفتن در معرض خشکی، به سرعت از خود واکنش نشان می‌دهد.

ادامه مطلب
بهترین روش کاشت مو

پاک کننده‌های ملایم

استفاده از پاک کننده‌های ملایم و مناسب، آلودگی‌هایی با منشاء چربی، عرق و سلول‌های مرده را از بین می‌برد.

 

مراقبت از پوست حساس

اسکراب پوست

طی اسکراب لایه‌های مرده و کراتینه شده از روی سطح پوست پاکسازی می‌شوند. اسکراب همچنین جوش‌های سرسیاه پوست را کاهش داده و میزان نفوذپذیری و تاثیر محصولات در لایه‌های زیرین را افزایش می‌دهد. با این حال، برای پوست‌های حساس بهتر است اسکراب با استفاده از موادی ملایم و در بازه زمانی کمتری صورت گیرد.

استفاده از کرم شب

استفاده از کرم شب برای افرادی با پوست حساس و چرب گزینه مناسبی نیست. زیرا می‌تواند باعث بروز آکنه و جوش روی سطح پوست شود. اما در افرادی که پوست آنها حساس و خشک است، استفاده از کرم شب برای تغذیه و نرمی پوست ضروری است.

استفاده از ماسک‌های لایه بردار

از آنجایی که پوست حساس به سرعت دچار آسیب می‌شود، استفاده از ماسک‌های لایه بردار برای این نوع پوست توصیه نمی‌شود. با این حال، در صورت استفاده بایستی با احتیاط بیشتر و حداکثر یک بار در هفته استفاده شود.

استفاده از کرم دور چشم

پوست اطراف چشم حتی در افرادی با پوست معمولی از حساسیت و ظرافت بالایی برخوردار است. از این رو بهتر است افرادی با پوست حساس، استفاده از کرم دور چشم را در دو نوبت صبح و شب در برنامه روتین مراقبت از پوست خود قرار دهند تا خشکی پوست باعث ایجاد چین و چروک‌های زودرس روی پوست نشود.

نکاتی که افرادی با پوست حساس برای دوری از شرایط آلرژیک بایستی مورد توجه قرار دهند

از جمله نکات مهمی که برای مراقبت از پوست حساس و جلوگیری از تشدید حالت‌های آلرژیک بایستی در دستور کار قرار گیرد عبارتند از:

  • عدم استفاده از پاک کننده‌های قوی
  • انجام تست حساسیت در موقع خرید محصولات آرایشی و بهداشتی
  • اجتناب از دوش گرفتن‌های طولانی
  • دوری از اسانس‌ها و عطرها
  • اجتناب از آرایش غلیظ
  • پوشیدن لباس‌های مناسب
  • استفاده نکردن از مواد دخانی
  • مرطوب نگه داشتن پوست
  • دوری از شرایط استرس‌زا
  • قرار نگرفتن در معرض فلز نیکل
  • دوری از هوای بسیار گرم و بسیار سرد
ادامه مطلب
5 روش عالی برای جوان سازی پوست

جمع بندی

پوست یکی از اعضای مهم بدن است که نیازمند مراقبت‌های روزانه است. انواع مختلف پوست نیاز به مراقبت‌های متفاوتی دارند. پوست حساس و آلرژیک با توجه به واکنش‌پذیری سریع‌تر و بیشتر نیازمند مراقبت بیشتری است تا از بروز علائم و عارضه‌های آلرژیک جلوگیری به عمل آید.
از این رو افرادی با پوست حساس، بایستی شناخت بیشتری از راهکاری مراقبت از پوست در شرایط آلرژیک داشته باشند. برای افزایش آگاهی در این مورد می‌توان از مشاوره‌های تخصصی که در مراکز معتبر پوست و مو ارائه می‌شود، استفاده کرد. کلینیک تخصصی پوست و موی دیلای، یکی از مراکز معتبر ارائه خدمات پوست و مو است که می‌توانید برای گرفتن مشاوره در مورد مراقبت از پوست خود به این مرکز مراجعه کنید و یا از خدمات آنلاین آنها استفاده نمایید.


برچسب ها: بدون برچسب

سوال یا نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند