1

روش‌های کاهش تیرگی پوست

پوست یکی از مولفه‌های بسیار مهم در زیبایی است که ممکن است در اثر عوامل مختلفی زیبایی و درخشندگی اولیه خود را از دست بدهد. یکی از عارضه‌های پوستی رایج که افراد زیادی را درگیر می‌کند، تیرگی و کدر شدن پوست است. از این رو به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند درخشش و سلامت پوست خود را احیا کنند. ما در ادامه این مطلب ابتدا به عوامل تیرگی پوست اشاره می‌کنیم و سپس به معرفی روش‌های کاهش تیرگی پوست خواهیم پرداخت.

عوامل موثر در تیرگی پوست

پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن، در سرتاسر بدن کشیده شده است. ممکن است با افزایش سن و تحت تاثیر عوامل مختلف، برخی از نقاط پوست دچار تیرگی شوند که از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دهیدراتاسیون یا کم آبی

قطعا همگی نسبت به تاثیر آب در زیبایی و سلامت پوست آگاهی داریم. تحقیقات متعددی نیز به وجود ارتباطی تنگاتنگی میان سلامتی پوست با مصرف آب زیاد صحه گذاشته‌اند. زیرا آب به عنوان سالم‌ترین نوشیدنی با نفوذ به زیر سطح پوست موجب افزایش آبرسانی به آن می‌شود. سرم‌های آبرسان نیز یکی از مواردی هستند که می‌توانند با به دام انداختن رطوبت در لایه‌های فوقانی پوست به آبرسانی پوست کمک کند.

خشکی پوست

خشکی از جمله عواملی است که می‌تواند تیرگی پوست را تسریع بخشد. ایجاد خشکی پوست در فصول سرد سال در اقلیم‌هایی که مقدار رطوبت موجود در آب و هوای آنها کمتر است، بیشتر به چشم می‌خورد.

 

تجمع سلول‌های مرده

بر اساس یک عملکرد طبیعی، سلول‌های مرده پوست از سطح آن پاکسازی شده و سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند. این عملکرد ممکن است تحت تاثیر عواملی به درستی انجام نگیرد و سلول‌های مرده روی سطح پوست تجمع یابند و اثرات تیرگی روی پوست نمایان شوند.

ادامه مطلب
برای پرپشت شدن مو باید چیکار کنیم؟

عدم استفاده از مرطوب کننده پوست

مرطوب کننده در تامین سلامت و درخشندگی پوست نقش قابل توجهی دارد. این نقش در پوست‌های خشک پر رنگ‌تر نیز می‌شود. مصرف دو نوبت مرطوب کننده در طول روز می‌تواند در آبرسانی پوست، رفع تیرگی آن و محافظت از لایه فوقانی ظریف پوست بسیار موثر باشد.

 

خواب ناکافی

فرایند تجدید و بازسازی پوست معمولا در زمان خواب انجام می‌گیرد. از این رو عدم داشتن خواب کافی می‌تواند در ظهور علائم تیرگی و خستگی در پوست موثر باشد.

استرس

استرس از دیگر عواملی است که تاثیری منفی در سلامت پوست دارد و می‌تواند در قالب تیرگی و از دست رفتن درخشش پوست خود را نشان دهد.

استعمال دخانیات

قطعا همگی نسبت به عوارض و اثرات منفی استفاده از دخانیات آگاه هستیم. این عامل می‌تواند تا حد زیادی سلامت و درخشندگی پوست را از بین ببرد. استعمال دخانیات با ایجاد اختلال در تولید کلاژن و فیبرهای الاستیک و تجزیه بافت‌های ارتباطی پوست، باعث تسریع فرایند پیری در پوست شده و به تیرگی و کدر شدن پوست می‌انجامد.

تغذیه نامناسب

تغذیه مناسب نقشی غیرقابل انکار در زیبایی و سلامت پوست دارد. مصرف غذاهای مغذی با تغذیه مناسب پوست به حفظ و افزایش درخشندگی آن کمک می‌کند. بر این اساس سبک تغذیه‌ای نامناسب می‌تواند تیرگی پوست را به دنبال داشته باشد.

پوست تیره چه ویژگی‌هایی دارد؟

پوستی که دچار تیرگی شده معمولا با ویژگی‌هایی نظیر پیری زوردس، چین و چروک ریز و ظریف، کاهش درخشندگی، عارضه‌های پوستی مانند لک و … و وجود ناهمگونی در رنگ پوست نواحی مختلف مشخص می‌شود.

ادامه مطلب
همه چیز درباره مدت زمان کاشت مو

روش‌های کاهش تیرگی و جوانسازی پوست تیره

برای اینکه بتوانید پوستی سالم و شاداب داشته باشید و از شر تیرگی‌های پوستی خلاص شوید، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید:

اجتناب از تماس پوست با آب داغ

از آنجایی که آب داغ باعث از بین رفتن چربی‌های طبیعی پوست می‌شود، بهتر است از قرار دادن پوست خود در معرض آب داغ اجتناب کنید. آب داغ باعث خشکی و تحریک پوست می‌گردد و با گشادتر کردن رگ‌های پوستی می‌تواند منجر به قرمز شدن پوست شود.

پاکسازی ملایم پوست

نیاز است که پوست قبل از خواب از هر گونه مواد آرایشی و آلودگی‌های محیطی پاکسازی شود. برای این کار بهتر است با پوست به ملایمت رفتار کنید و برای پاکسازی آن از روغن‌های پاک کننده استفاده نمایید و سپس روغن را با یک پاک کننده ملایم دیگر از روی پوست پاک کنید.

استفاده از صابون‌های خشک و اسکراب‌های ناملایم می‌تواند منجر به تحریک، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست شود.

از ماسک صورت غافل نشوید

برای رفع تیرگی پوست و احیای درخشندگی پوست بهتر است استفاده از ماسک صورت را به صورت هفتگی در روتین مراقبتی خود بگنجانید. با این حال حتما در انتخاب دفعات و نوع ماسک به نوع پوست خود توجه کنید.

از مرطوب کننده استفاده کنید

مرطوب کردن پوست با محصولی مناسب نقش موثری در حفظ سلامت پوست و درمان انواع عارضه‌های پوستی دارد. مرطوب کننده با ترمیم سد دفاعی پوست و به دام اندختن رطوبت در لایه فوقانی پوست به جوانسازی و افزایش درخشندگی پوست کمک می‌کند.

از درمان‌های تخصصی استفاده کنید

امروزه با توجه به افزایش اهمیت زیبایی پوست، روش‌های پزشکی متعددی برای کمک به درخشندگی بیشتر پوست به وجود آمده‌اند. برای دریافت این خدمات بهتر است به مراکز تخصصی پوست و مو مراجعه کنید. از میان این روش‌ها می‌توان به فتوفیشال IPL و لیزر فراکسل اشاره کرد. استفاده از این روش‌ها به بهبود رنگ پوست و کاهش خطوط ریز روی آن و همچنین یکنواخت کردن رنگدانه‌های پوستی منجر می‌شود.

ادامه مطلب
تأثیر ورزش بر رشد مو چیست؟

استفاده روزانه از ضد آفتاب را فراموش نکنید

از آنجایی که ضدآفتاب‌ها بیشتر به منظور حفاظت از پوست در مقابل اشعه فرابنفش خورشید مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانع ایجاد هر گونه اختلالی در رنگدانه‌های پوستی شده و از تیره و کدر شدن بافت پوست جلوگیری به عمل می‌آورند.

به طور منظم پوست خود را لایه برداری کنید

لایه برداری پوست از تجمع سلول‌های پوستی مرده روی سطح پوست جلوگیری کرده و مانع از تیرگی، خشکی و انسداد منافذ پوست می‌شود. همچنین باعث نرم و درخشان شدن پوست شده و پوستی یکنواخت ایجاد می‌کند.

جمع بندی

عوامل مختلفی همچون کم ‌آبی، خواب ناکافی، تجمع سلول‌های پوستی مرده و … می‌توانند منجر به تیره شدن و تغییر رنگدانه‌های پوستی شوند. تیرگی پوست در اثر عوامل مختلف قطعا ناخوشایند است. از این رو روش‌های مختلفی نیز برای کاهش تیرگی پوست معرفی شدند که از جمله آنها می‌توان به استفاده از ضد آفتاب، سرم آبرسان، ماسک صورت و مرطوب کننده اشاره کرد. درمان‌های تخصصی نیز وجود دارند که می‌توانند درخشندگی پوست شما در زمان کوتاهتری به شما بر گردانند. برای استفاده از این درمان‌ها بایستی به مراکز تخصصی پوست و مو مراجعه کنید.

برچسب ها: بدون برچسب

سوال یا نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند