دلایل ریزش ابرو

دلایل ریزش ابرو

مانند موهای سر، ابروها نیز می توانند نازک شوند یا رشدشان متوقف شود. ممکن است به هر دلیلی ریزش ابرو را تجربه کنید. در زیر با علل ریشه ای و درمان های احتمالی آشنا شوید.

علت ریزش موی ابرو

علت ریزش موی ابرو

اگر یک یا هر دو ابرو نازک هستند، ممکن است به دلیل عفونت، بیماری های پوستی، تغییرات هورمونی یا بیش فعال بودن سیستم ایمنی باشد. کمبودهای تغذیه‌ ای، آسیب‌های فیزیکی یا استرس نیز می‌ تواند باعث کم‌ رنگ شدن ابروها شود.

با محدود کردن علت، شما و پزشکتان در کلینیک دیلای می توانید درمان مناسب را برای کمک به جلوگیری، معکوس کردن یا به حداقل رساندن ریزش مو پیدا کنید.

آلوپسی

۱- آلوپسی

آلوپسی یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن به اشتباه بخشی از بدن شما را به عنوان دشمن می شناسد و به آن حمله می کند. آلوپسی فولیکول‌ های مو را هدف قرار می ‌دهد که هر کدام از آن‌ها رشد می ‌کنند و تولید مو را کند یا متوقف می ‌کند.

انواع مختلفی از آلوپسی وجود دارد:

  • آلوپسی آره آتا باعث ایجاد لکه های تصادفی ریزش مو می شود.
  • آلوپسی یونیورسالیس ناپدید شدن کامل تمام موها است.
  • آلوپسی فیبروزان پیشانی باعث ایجاد اسکار در پوست سر همراه با طاسی و ریزش ابرو می شود.

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد یک اپیزود می شود، اما می تواند بیاید و از بین برود، با رشد مو در زمانی که بیماری غیرفعال است. آلوپسی می تواند ناخن های دست و پا را نیز درگیر کند.

کمبود مواد مغذی

۲ کمبود مواد مغذی

بدن انسان به مواد مغذی از جمله منابع انرژی (کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها)، اسیدهای آمینه و چرب، ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. برخی از این ها رشد مو را حفظ کرده و بر آن تأثیر می گذارد، بنابراین کمبود هر یک از آنها می تواند باعث ریزش مو شود.

سایر کمبودهای خاص تر که می توانند بر ریزش مو تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • منبع مطمئن بیوتین
  • ویتامین C
  • هستند
  • ویتامین های E، B-12 و D
  • سیستئین
  • اسیدهای چرب امگا ۳

اگزما

۳اگزما

اگزما التهاب پوست است که باعث خارش، قرمزی، ترشح و تحریک می شود. این بیماری توسط یک سیستم ایمنی بیش از حد حساس تحریک می شود و می تواند به صورت یک بار تشدید یا یک وضعیت مداوم ظاهر شود.

ادامه مطلب
رژیم غذایی خوب برای داشتن مو های سالم

از آنجایی که فولیکول‌های مو در پوست جاسازی شده‌اند، اگزما ممکن است در رشد مناسب مو اختلال ایجاد کند.

پسوریازیس

۴- پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال خودایمنی است که باعث می شود سلول های پوست به سرعت تکثیر شوند به طوری که لکه های قرمز، ضخیم، پوسته پوسته و دردناک ایجاد می شود که فولیکول های مو را مسدود کرده و رشد را متوقف می کند.

کچلی

۵- کچلی

کچلی که به عنوان کرم حلقوی شناخته می شود نیز قارچی است. لکه های قرمز، خارش دار، برجسته و حلقه مانند، همراه با ترشح و تاول ایجاد می کند. هنگامی که این تکه‌ها روی ابروها ظاهر می‌شوند، معمولاً موها می‌ ریزند و لکه‌های طاسی باقی می‌ مانند.

مشکلات تیروئید

۶- مشکلات تیروئید

بیماری تیروئید یکی از علل شایع ریزش موی ابرو است. غده تیروئید شما هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم را تنظیم می کنند.

هنگامی که این غده بیش از حد یا خیلی کم هورمون تولید می کند، بدن شما از تعادل خارج می شود و تعدادی از فرآیندهای طبیعی را مختل می کند. این شامل رشد مو می شود.

کم کاری تیروئید همچنین می تواند باعث خستگی، افزایش وزن و مه مغزی شود، در حالی که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید اغلب تپش قلب، چشم های برآمده و کاهش وزن دارند.

استرس و اضطراب

۷- استرس و اضطراب

استرس و اضطراب بیش از حد می تواند باعث تغییرات فیزیولوژیکی شود، از جمله کاهش اکسیژن به فولیکول های مو و نوسان سطح هورمون منبع مورد اعتماد که به ریزش موی ابرو کمک می کند.

بارداری و زایمان

۸- بارداری و زایمان

بارداری و زایمان همچنین می‌تواند هورمون‌ها و سایر جنبه‌های بیوشیمی بدن شما را به یک چرخه تبدیل کند. این نوسانات وحشی ممکن است چرخه رشد موهای شما را به هم ریخته و باعث ریزش مو شود.

افزایش سن

۹-  افزایش سن

هم مردان و هم زنان در دهه ۴۰ زندگی خود شروع به نازک شدن مو می کنند، زیرا سطح استروژن در زنان و تستوسترون در مردان کاهش می یابد.

کندن مداوم یا استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی

۱۰- کندن مداوم یا استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی

برداشتن بیش از حد ابروها آسیب های جزئی ایجاد می کند و در نهایت ممکن است رشد مو در آن نقطه متوقف شود. آرایش تند ممکن است در صورت استفاده طولانی مدت باعث آسیب مشابه شود.

شیمی درمانی

۱۱- شیمی درمانی

برای مبارزه با سرطان، شیمی درمانی به گونه ای طراحی شده است که تمام سلول هایی که به سرعت تقسیم می شوند را دنبال کند. این شامل فولیکول های مو می شود. به همین دلیل است که وقتی افراد تحت این درمان قرار می گیرند، موها به صورت دسته ای می ریزند.

ادامه مطلب
علت ریزش مو بعد از کاشت مو

درمان ریزش موی ابرو

درمان ریزش موی ابرو

هنگامی که شما و پزشکتان علت ریزش موی ابرو خود را مشخص کردید، می توانید مناسب ترین درمان را انتخاب کنید.

داروهای بدون نسخه واسطه هورمونی و موضعی هستند که در نسخه های آن برای مردان و زنان موجود است. می‌تواند رشد هورمونی با منبع مطمئن را در طی چند ماه بازگرداند.

کورتیکواستروئیدها به صورت موضعی، تزریقی یا قرصی می توانند برای درمان آلوپسی آره آتا، اگزما، درماتیت یا پسوریازیس با کاهش التهاب و پاسخ ایمنی استفاده شوند.

مواد شیمیایی موضعی و حساس کننده تماس ممکن است برای ریزش موی ابرو با ایجاد یک واکنش آلرژیک که باعث رشد مو می شود، موثر باشد. این مواد شیمیایی معمولاً یک عارضه جانبی ایجاد کننده دارند.

طب سوزنی ممکن است برای تسکین آلوپسی ، احتمالاً با کاهش حملات به پیاز فولیکول مو، و تحریک گردش خون عمل کند.

روغن کرچک یک درمان خانگی طولانی مدت برای رشد مو است. ممکن است فولیکول های مو را با اثر بر روی برخی هورمون ها تحریک کند.

آنترالین که معمولا برای درمان پسوریازیس استفاده می شود، یک ضد التهاب و مشتق طبیعی آنتراکینون است. این اغلب برای کسانی که ریزش موی ابرو ناشی از یک فرآیند التهابی دارند تجویز می شود.

مکمل های غذایی با آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۶ در برابر ریزش مو در زنان و احتمالاً در مردان نیز موثر است.

برای موارد ناشی از اختلالات هورمونی، متخصص غدد ممکن است داروهای تجویزی مانند هورمون محرک تیروئید، استروژن یا تستوسترون را تجویز کند.

ترمیم کاشت ابرو شبیه جایگزینی موهای سر است. این شامل برداشتن قسمتی از پوست از محلی با موهای فراوان و پیوند فولیکول‌های مو به ناحیه ابروهای پراکنده است.

برخی افراد به سادگی ریزش موهای ابرو خود را با آرایش دائمی یا میکروبلیدینگ (خالکوبی نیمه دائمی) پنهان می کنند.

درمان ریزش موی ابرو

پیشگیری از ریزش موی ابرو

گاهی اوقات می توان از ریزش موی ابرو قبل از شروع آن جلوگیری کرد. در مورد انجام آزمایش خون با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا کمبودهایی دارید که باید برطرف شوند.

ادامه مطلب
مقایسه هایفوتراپی و جراحی لیفت صورت

مقدار زیادی پروتئین بدون چربی، میوه ها و سبزیجات مصرف کنید. راه هایی برای آرامش و کاهش استرس پیدا کنید، مانند ماساژ یا مدیتیشن.

در مقابل میل به برداشتن بیش از حد ابروها یا استفاده از مواد شیمیایی در نزدیکی آنها مقاومت کنید. اگر نیاز به استفاده از سفید کننده یا رنگ مو دارید از ابروهای خود با کمی وازلین محافظت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر شروع به تجربه ریزش موی ابرو کردید، باید برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند علائم دیگری را مشخص کنند و آزمایش‌های مناسب را برای تشخیص بیماری زمینه‌ای تجویز کنند. پس از آن، آنها می توانند شما را در برنامه درمانی مناسب شروع کنند.

چه مدت طول می کشد تا ابروها دوباره رشد کنند؟

هیچ پاسخ سخت و سریعی نیز برای این سوال وجود ندارد. پزشکان  خاطرنشان می کند که ابروهای تراشیده شده می توانند تا ۶ ماه رشد کنند.

پزشکان کلینیک دیلای نیز به همین نکته توجه کرده است. او خاطرنشان می‌کند که عوامل دیگری نیز می‌توانند بر مدت زمانی که طول می ‌کشد تا موهای ابرو رشد کنند، تأثیر بگذارند، مانند:

  • سن
  • داروها
  • جای زخم

اگر ریزش موی شما مربوط به استرس باشد، فولیکول های مو به طور دائم آسیب ندیده اند. مدیریت استرس و مراقبت خوب از سلامتی می تواند منجر به بازگشت موهای شما به سرعت رشد طبیعی شود.

اگر اقدامات دارویی جواب نداد  یا نتایجی را مشاهده نکردید  به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند به تشخیص دلیل ریزش مو کمک کنند و شما را در مورد اقدامات بعدی راهنمایی کنند. اگر رشد مجدد امکان پذیر باشد، آنها می توانند به تعیین بهترین برنامه درمانی برای علائم شما کمک کنند. شما با مراجعه به کلینیک دیلای می توانید دلایل ریزش ابرو و راه های درمان آن مثل کاشت ابرو را دریافت کنید.

مشاوره : در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر، لطفاً از طریق کانال های ارتباطی با ما در تماس باشید.

مشاور: ۰۹۳۸۵۵۶۲۲۰۵                                                     تلفن کلینیک: ۰۴۱۳۴۷۷۰۴۱۷


برچسب ها: بدون برچسب

سوال یا نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند