جزئیات کاشت مو برای افراد دیابتی

جزئیات کاشت مو برای افراد دیابتی

طاسی یا کم‌ پشت شدن موی سر از جمله مشکلاتی هستند که به دنبال افزایش سن، وراثت، سبک زندگی ناسالم و یا بیماری برای افراد به وجود می‌آیند. مقابله با این مشکلات در ابتدا با درمان‌ های دارویی و یا تغییر سبک زندگی انجام می‌شود اما در موارد جدی‌تر فرد برای حل مشکل طاسی خود نیاز به کاشت مو خواهد داشت. دیابت یکی از بیماری‌ هایی است که می‌تواند با خود کم‌ پشتی و ریزش شدید مو ها را به دنبال داشته باشند، و افراد مبتلا به دیابت نیاز به کاشت مو خواهند داشت. متأسفانه به دلیل مشکلات و عوارضی که فرد مبتلا به دیابت با آنها درگیر است، پروسه انجام کاشت مو سخت و یا حتی غیر ممکن به نظر می‌رسد.

در این متن قصد داریم عنوان کنیم که کاشت مو با رعایت نکات و اصول خاصی می‌تواند حتی برای افراد دیابتی نیز اجرا شود.

جزئیات کاشت مو برای افراد دیابتی,کاشت مو برای افراد دیابتی

آشنایی با بیماری دیابت و آثار مخرب آن بر روی موها

دیابت بیماری است که به دنبال عدم توانایی کامل بدن در سوخت‌ و ساز انواع قندها به وجود می‌آید. افراد ممکن است به دلیل وراثت، بیماری‌ های زمینه‌ای و یا سبک زندگی ناسالم با دیابت درگیر شوند. باید گفت که دیابت خود به دو دسته مختلف تقسیم می‌شود. این دو نوع به شرح زیر خواهند بود:

  • دیابت نوع یک

دیابت نوع یک با عنوان دیابت وابسته به انسولین نیز شناخته می‌شود، نوعی بیماری خود ایمنی است که طی آن غده پانکراس نمی‌تواند انسولین تولید نماید و یا انسولین تولید شده متناسب با نیاز بدن نیست. این نوع دیابت اغلب به دلیل وراثت در افراد ایجاد می‌شود اگر چه عوامل و شرایط محیطی نیز می‌توانند در بروز آن درگیر باشند. گفتنی است که مشاهده علائم دیابت نوع یک یا وابسته به انسولین از سنین نوجوانی روی خواهد داد.

ادامه مطلب
جوانسازی پوست با ار اف فرکشنال

دیابت نوع 1,کاشت مو برای افراد دیابتی

  • دیابت نوع دو

این نوع از دیابت به دنبال عملکرد ناکافی غده پانکراس در تولید انسولین به وجود خواهد آمد. انسولین تولید شده در بدن افراد مبتلا به دیابت نوع دوم یا بسیار کم است در مواردی نیز بدن نسبت به هورمون انسولین موجود از خود مقاومت نشان می‌دهد. این شرایط باعث می‌شود تا بدن توانایی سوخت‌ و ساز درست انواع قندها را نداشته باشد. خوب است بدانید که مبتلا به دیابت نوع دوم اغلب در سنین بالا اتفاق می‌افتد و بیشتر مبتلایان سنی بیش از ۴۰ سال دارند.

دیابت نوع 2,کاشت مو برای افراد دیابتی

بیماری دیابت از هر نوعی که باشد می‌تواند محدودیت‌ها و عوارض جانبی منفی متعددی برای مبتلایان خود به دنبال داشته باشد. از جمله این عوارض جانبی می‌توان به بر هم‌ خوردن چرخه رشد مو و ریزش موها اشاره نمود. ریزش مو افراد دیابتی به طور ویژه به دلیل مسائل زیر اتفاق خواهد افتاد:

  • افراد مبتلا به دیابت اغلب دچار بر هم‌ خوردگی تعادل هورمون‌ ها هستند. عدم تعادل هورمونی از اصلی‌ترین دلایلی است که می‌تواند باعث ریزش موی شدید و افت کیفیت سلامت مو های موجود شود.
  • در افراد دیابتی، سیستم گردش خون به‌ درستی و با کیفیت مناسب عمل نمی‌کند. این بدین معنی است که ریشه مو ها نمی‌توانند به‌اندازه کافی مواد مغذی موردنیاز خود را از خون دریافت کنند. در چنین شرایطی ریشه مو به‌ تدریج ضعیف خواهد شد و از بین می‌رود.
  • در افراد مبتلا به دیابت، سطح گلوکز یا قند ساده خون بالاتر از حد معمول قرار دارد این بدین معنی است که سطح اکسیژن و مواد مغذی خون پایین‌ تر از حد معمول قرار می‌گیرد. این وضعیت باعث ضعیف شدن ریشه‌ های مو و افت کیفیت عملکرد سایر ارگان‌ ها خواهد شد.
  • نکته دیگری که سلامت موی افراد دیابتی را تهدید می‌کند، سطح بالای استرس و فشار روانی در این افراد است. اقداماتی مانند تزریق به‌ موقع انسولین، کنترل قند خون و رعایت دستور های لازم می‌تواند استرس و فشار روانی زیادی را برای افراد دیابتی به دنبال داشته باشد که ریزش مو را در آنها افزایش می‌دهد.
ادامه مطلب
بهترین روش کاشت مو

محدودیت‌های دیابت برای کاشت مو

تابه اینجا اشاره کردیم که دیابت چطور می‌تواند نیاز افراد به درمان‌هایی مانند کاشت یا پیوند مو را افزایش دهد. باوجود این نیاز، تغییرات عملکردی که به‌ واسطه دیابت در افراد به وجود آمده است باعث می‌شوند تا کاشت مو برای این اشخاص حساس و حتی خطرناک باشد. از جمله این خطرات و محدودیت‌ ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • در افراد دیابتی پروسه ترمیم زخم‌ ها و یا دوره نقاهت طولانی‌تر از حالت معمول خواهد بود. کاشت مو همراه با ایجاد زخم‌هایی سطحی روی پوست است که بهبود آنها در این افراد سخت و طولانی‌ مدت خواهد بود.
  • یکی از عواملی که در فرایند کاشت یا پیوند مو بسیار مهم است، انعقاد یا لخته شدن خون است. در افراد مبتلا به دیابت سرعت انعقاد خون پایین است و این خود می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

خوشبختانه این روزها می‌توان با مصرف دارو و رعایت دستورالعمل‌ های دقیق مشکلات گفته‌ شده را در افراد دیابتی کنترل نمود. باتوجه‌به این پیشرفت افراد مبتلا به دیابت این امکان را خواهند داشت تا زیر نظر پزشک متخصص و رعایت اصول جانبی بیشتر، کاشت یا پیوند مو را باکیفیتی بالا و بدون خطر انجام دهند.

محدودیت‌های دیابت برای کاشت مو,کاشت مو برای افراد دیابتی

اصول کاشت مو در افراد دیابتی

  • میزان قند خون از یک روز پیش از عمل تا ۲۰ روز پس از آن در کاشت مو با تکنیک FIT (کاشت نواری مو) طبیعی باشد.
  • میزان قند خون از یک روز پیش از عمل تا ۷ روز پس از آن در کاشت مو با تکنیک FUE (کاشت تار به تار مو)
  • بررسی مداوم قند خون شخص طی پروسه کاشت مو
  • کنترل میزان انسولین تزریق‌شده حین پروسه پیوند مو
  • تزریق کالگوس زیر نظر جراح متخصص
  • پایبندی بیشتر به رژیم غذایی در جهت کنترل قند خون پیش از عمل تا ترمیم کامل زخم‌ها
ادامه مطلب
نکات مهم درباره اصلاح موی سر پس از کاشت مو

گفتنی است که باوجود درمان‌های دارویی و مراقبت‌های ویژه موجود افرادی که با دیابت نوع a/3 و نوع b/3 نمی‌توانند به‌ هیچ‌ عنوان عمل کاشت یا پیوند مو را انجام دهند. دیابت در این سطوح به‌ سختی کنترل می‌شود و می‌تواند کاشت مو را برای افراد تبدیل به اقدامی بسیار خطر آفرین نماید. این افراد می‌توانند از ترمیم‌ مو برای کنترل ریزش مو های خود استفاده نمایند.

جمع‌بندی

عمل کاشت یا پیوند مو می‌تواند با رعایت اصول حتی برای افراد مبتلا به دیابت ممکن باشد البته استثنا هایی نیز وجود خواهد داشت. مهم است که افراد پیش از اقدام در خصوص پیوند مو وضعیت سلامت خود، حساسیت‌ ها و دارو هایی که مصرف می‌کنند را با جزئیات کامل برای پزشک متخصص شرح دهند بدین شکل می‌توان کاشت مو را بدون خطر و با درصد موفقیت بالا انجام داد.


برچسب ها: بدون برچسب

سوال یا نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند