7834

لیکن پلان مویی یا لیکن پلانوپیلاریس

در برخی موارد هجوم سیستم ایمنی و یا فعالیت غیر عادی آن در بخش‌هایی از بدن باعث ریزش مو می‌شود. آغاز چنین روندی ممکن است در اثر برخی عوامل خارجی همانند میکروب، دارو و مصرف دخانیات باشد. به هر حال عامل اصلی آن تا به امروز یافت نشده است. این بیماری خود ایمنی لیکن پلان مویی یا لیکن پلانوپیلاریس نام دارد و به نظر نمی‌رسد که ژنتیک و تغذیه ناسالم در بروز چنین بیماری نقش داشته باشد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات دقیقی درباره بیماری لیکن پلان مویی یا لیکن پلانوپیلاریس در اختیار شما قرار دهیم و راهکارهای مقابله با این بیماری را بیان کنیم.

چه کسانی مستعد مبتلا به لیکن پلان مویی یا لیکن پلانوپیلاریس هستند؟

لیکن پلان مویی یا لیکن پلانوپیلاریس یک نوع بیماری التهابی است که در اثر فعالیت غیر عادی سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آید. این بیماری ممکن است در هر سنی شروع شود و در اغلب موارد پلان مویی هم زمان با پلان پوستی، دهان و ناخن را هم درگیر می‌کند و با از بین بردن فولیکول مو باعث ریزش آنها می‌شود.

پلان مویی عمدتا در زنان ۴۰-۶۰ ساله رخ می‌دهد و بروز این بیماری در کودکان بسیار نادر است اما اگر رخ دهد به سرعت گسترش پیدا می‌کند.

دلیل بروز بیماری پلان مویی چیست؟

دلیل علمی این بیماری تا به امروز ناشناخته است، اما به عقیده برخی از متخصصان عوامل خارجی مانند مصرف سیگار، آلودگی هوا، میکروب و استرس ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشند. همچنین مصرف برخی از داروها امکان بروز بثورات پوستی را فراهم می‌کند که شباهت زیادی به لیکن پلان دارد.

ادامه مطلب
ورزش بعد از تزریق بوتاکس

 

لیکن پلان مویی

علایم لیکن پلانوپیلاریس

در بسیاری از مواقع پلانوپیلاریس به صورت ناگهانی پدیدار شده و به سرعت گسترش پیدا می‌کند. این بیماری در بیش از یک ناحیه ظاهر می‌شود و فرد را مبتلا می‌کند. پلان مویی با ایجاد مناطق سفید رنگی در پوست سر علایم خود را بروز می‌دهد و در این نواحی موها به تدریج ریزش می‌کنند. از علایم دیگر آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد التهاب و زخم در پوست سر
  • ریزش موها و نازک شدن تارهای مو
  • ایجاد برجستگی و یا تورم ریز که خارش شدیدی به همراه دارد
  • قرمز شدن پوست و سوز شدید در آن نواحی
  • موها به آسانی کنده می‌شوند.
  • ضایعات پوستی در اطراف فولیکول مو دیده شود.

 

راهکارهای درمان لیکن پلان مویی یا لیکن پلانوپیلاریس

درمان این بیماری حتما باید زیر نظر یک متخصص انجام گیرد و از طریق آزمایش بیوپسی پوست سر به طور دقیق بیماری تشخیص داده شود. در گام بعدی تجویز داروهای ضد التهابی می‌تواند مانع از گسترش این بیماری گردد. هر چند موهایی که در اثر لیکن پلان مویی دچار ریزش شده‌اند به ندرت رشد می‌کنند.

نخستین مرحله درمانی لیکن پلان مویی

  • داکسی سیکلین به دلیل خاصیت ضد التهابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کورتیکواستروئید (کورتون و پردنیزون یا پردنیزولون) موضعی، تزریقی به درون ضایعات یا خوراکی.
  • داروهای ضد التهاب موثر

در صورتی که بیماری به داروهای کورتون پاسخ مناسبی نداد از داروهای زیر استفاده می‌شود:

  • هیدروکسی کلروکین (Hydroxychloroquine)
  • سیکلوسپورین (Cyclosporine)
  • پیوگلیتازون (Pioglitazone)
  • متوتروکستات(Methotrexate)
  • داپسون (Dapsone)
  • تالیدومید (Thalidomide)

توجه داشته باشید که پاسخ به درمان در بیماران نتایج متفاوتی دارد. اما در حالت کلی احتمال ریزش مو به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند و علایم آن مانند سوزش، خارش و التهاب برطرف می‌شود.

ادامه مطلب
تغذیه مناسب برای جلوگیری از سفید شدن مو

آیا کاشت مو راه حلی مناسب برای لیکن پلان مویی است؟

مصرف دارو و یا استفاده از انواع لوسیون‌ها هیچ تاثیری در رشد مجدد مو ندارد، زیرا ریشه مو به طور کلی از بین رفته است.

در سال‌های نه چندان دور کاشت مو در مناطقی از سر که دچار اسکار شده‌ بود، به دلیل کاهش عروق خونی و تغییرات دژانتیو رخ داده، غیر ممکن می‌نمود. همچنین برداشت از نقاط دیگر سر به دلیل کمبود تعداد فولیکول احتمال اسکار شدن آن مناطق را در پی داشت و در صورت کاشت مو رضایت کافی جلب نمی‌شد.

با این وجود در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، خبر از موفقیت آمیز بودن کاشت مو در یک فرد مبتلا به این بیماری دادند. در این عمل در یک فرد ۲۴ ساله که به لیکن پلان مویی غیر فعال مبتلا بود و در طی دو سال گذشته هیچ نوع درمانی دریافت نکرده بود با استفاده از فرآیند Stick and Place بیش از ۸۰ درصد از فولیکول‌های کاشته شده در بخش اسکار سر به خوبی رشد کردند.

 

لیکن پلان مویی

آیا ویتامین D می‌تواند در درمان وکنترل بیکن پلان مو موثر باشد؟

از آنجایی که این بیماری در اثر فعالیت غیر عادی سیستم ایمنی به وجود می‌آید، ویتامین D می‌تواند نقش موثری در ارتقا سیستم ایمنی ایجاد کند، که در نتیجه آن اثرات التهاب به میزان زیادی کنترل و کاهش پیدا می‌کند.

آیا بعد از توقف لیکن پلان موها دوباره رشد می‌کنند؟

از آنجایی که در اثر این بیماری فولیکول مو از بین رفته است، هدف از درمان، جلوگیری از گسترش بیماری و ممانعت از ریزش موهای باقی مانده است. بنابراین احتمال رویش مجدد موهای ریخته شده تقریبا نزدیک به صفر است.

ادامه مطلب
لیزر موی زائد آقایان

کلام آخر

مو یکی از اعضای مهم و بسیار موثر در زیبایی چهره است که بایستی مراقبت‌های لازم جهت حفظ زیبایی و شادابی آن به صورت روتین روزانه صورت گیرد. موسسه پوست و موی دیلای با به خدمت گرفتن کادری مجرب و متخصص، خدمات مربوط به مراقبت از پوست و مو را به صورت تخصصی ارائه می‌کند. برای دریافت مشاوره‌های تخصصی، محصولات پوست و مو و استفاده از سایر خدمات این مرکز می‌توانید به این مرکز مراجعه نمایید.

 

برچسب ها: بدون برچسب

سوال یا نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند