تغذیه مناسب برای جلوگیری از سفید شدن مو

تغذیه مناسب برای جلوگیری از سفید شدن مو

در این مقاله سعی داریم در مورد موهای سفید و علت تشکیل آن ها و راه های جلوگیری از سفید شدن مو و درمان آن ها صحبت کنیم.

آیا موهای سفید طبیعی است؟

غیر عادی نیست که موهای شما با افزایش سن تغییر کند. به عنوان یک فرد جوان، ممکن است موهای شما قهوه ای، سیاه، قرمز یا بلوند باشد. اکنون که بزرگتر شده اید، ممکن است متوجه نازکی در نواحی خاصی از سر خود شوید، یا ممکن است موهایتان از رنگ اصلی خود به خاکستری یا سفید تغییر کند.

بدن شما فولیکول های مو دارد که کیسه های کوچکی هستند که سلول های پوست را می‌پوشانند. فولیکول های مو دارای سلول های رنگدانه ای به نام ملانین هستند. این سلول ها به موهای شما رنگ می‌دهند. اما با گذشت زمان، فولیکول‌های مو می‌توانند رنگدانه خود را از دست بدهند و در نتیجه موها سفید شوند.

آیا موهای سفید طبیعی است؟

علت سفیدی مو در سنین پایین چیست؟

موهای سفید در افرادی که رنگ موی تیره تری دارند بیشتر به چشم می‌خورد. اگرچه موهای سفید مشخصه پیری است، تارهای موی بی رنگ می‌توانند در هر سنی ظاهر شوند – حتی زمانی که هنوز در دبیرستان یا دانشگاه هستید. اگر یک نوجوان یا در ۲۰ سالگی هستید، ممکن است یک یا چند تار موی سفید پیدا کنید.

ممکن است راه‌هایی برای بازگرداندن رنگدانه وجود داشته باشد، اما بستگی به علت آن دارد. در اینجا به دلایل رایج سفیدی زودرس مو می پردازیم.

  1. ژنتیک

نحوه شکل گیری شما نقش مهمی در زمانی که موهایتان سفید می‌شود بازی می‌کند. اگر در سنین پایین متوجه موهای سفید شده اید، احتمالاً والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما نیز در سنین پایین موهای سفید یا سفیدی داشته اند.

شما نمی‌توانید ژنتیک را تغییر دهید. اما اگر موهای خاکستری خود را دوست ندارید، همیشه می‌توانید موهای خود را رنگ کنید.

ژنتیک

  1. استرس

همه گهگاهی با استرس دست و پنجه نرم می‌کنند. پیامدهای استرس مزمن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات خواب
  • اضطراب
  • تغییر در اشتها
  • فشار خون بالا
ادامه مطلب
رنگ کردن ابرو بعد از کاشت طبیعی

استرس همچنین می‌تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد. مطالعه‌ ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که بین استرس و کاهش سلول‌های بنیادی در فولیکول‌های موی موش ارتباط وجود دارد. بنابراین اگر متوجه افزایش تعداد رشته های سفید خود شده اید، استرس ممکن است مقصر باشد. این نظریه همچنین ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از رهبران جهان به نظر می‌رسند در زمان گرفتن و ارتقا پست زودتر پیر یا خاکستری می‌شوند.

استرس

  1. بیماری خود ایمنی

یک بیماری خودایمنی نیز می‌تواند باعث سفیدی زودرس مو شود. این زمانی است که سیستم ایمنی بدن به سلول های خود حمله می‌کند و باعث از بین رفتن رنگدانه شود.

بیماری خود ایمنی

  1. اختلال تیروئید

تغییرات هورمونی ناشی از مشکل تیروئید – مانند پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید – نیز ممکن است مسئول سفیدی زودرس مو باشد. تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در قاعده گردن شما قرار دارد. سلامت تیروئید شما نیز می‌تواند بر رنگ موهای شما تأثیر بگذارد. تیروئید پر کار یا کم کار می‌تواند باعث شود بدن شما ملانین کمتری تولید کند.

اختلال تیروئید

  1. کمبود ویتامین B-12

سفیدی مو در سنین پایین نیز می‌تواند نشان دهنده کمبود ویتامین B-12 باشد. این ویتامین نقش مهمی در بدن شما دارد. به شما انرژی می‌دهد، به علاوه به رشد موی سالم و رنگ مو کمک می‌کند.

کمبود ویتامین B-12 با وضعیتی به نام کم خونی خطرناک همراه است که در آن بدن شما نمی‌تواند به اندازه کافی این ویتامین را جذب کند. بدن شما به ویتامین B-12 برای گلبول های قرمز سالم نیاز دارد که اکسیژن را به سلول های بدن شما از جمله سلول های مو می‌رساند. کمبود می‌تواند سلول های مو را ضعیف کرده و بر تولید ملانین تأثیر بگذارد.

ادامه مطلب
معرفی بهترین کلینیک کاشت مو در تبریز

کمبود ویتامین B12,جلوگیری از سفید شدن مو

  1. سیگار کشیدن

همچنین ارتباطی بین سفیدی زودرس مو و سیگار کشیدن وجود دارد.

سیگار کشیدن رگ های خونی را منقبض می‌کند که می‌تواند جریان خون را در فولیکول های مو کاهش داده و باعث ریزش مو شود. علاوه بر این، سموم موجود در سیگار می‌تواند به بخش هایی از بدن شما از جمله فولیکول های مو آسیب برساند و باعث سفید شدن زودرس موها شود.

سیگار کشیدن,جلوگیری از سفید شدن مو

آیا می توان از سفیدی مو جلوگیری کرد؟

توانایی معکوس کردن یا جلوگیری از سفیدی مو به علت آن بستگی دارد. اگر علت ژنتیکی باشد، هیچ کاری نمی‌توانید برای جلوگیری یا معکوس کردن دائمی تغییر رنگ انجام دهید.اگر مشکوک به یک مشکل سلامتی هستید، با پزشک مشورت کنید تا ببینید آیا یک بیماری زمینه ای مسئول سفیدی مو است یا خیر.

اگر مشکل سلامت زمینه ای را درمان کنید، ممکن است رنگدانه ها برگردند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

 مصرف آمپول ها یا قرص های ویتامین B-12 برای رفع کمبود نیز ممکن است سلامت فولیکول های مو را بهبود بخشد و رنگ طبیعی شما را برگرداند. اگر موهای سفید در نتیجه استرس یا سیگار کشیدن ایجاد شود، شواهدی وجود ندارد که از بازگشت رنگدانه پس از ترک سیگار یا کاهش استرس پشتیبانی کند.

آیا می توان از سفیدی مو جلوگیری کرد؟,جلوگیری از سفید شدن مو

تغییر سبک زندگی و تغذیه به عنوان راه حلی برای موهای خاکستری

اگر نگران هستید که چند تار موی خاکستری پیدا کرده اید، می‌توانید تغییراتی در سبک زندگی خود و تغذیه خود ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند رنگ موهای اصلی خود را طولانی تر نگه دارید. در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره می‌شود.

ویتامین های کافی دریافت کنید

ویتامین هایی که موهای شما را سالم نگه می‌دارند عبارتند از:

  • ویتامین های B، به ویژه B-12 و بیوتین
  • ویتامین دی
  • ویتامین E
  • ویتامین A
  • مواد معدنی کافی دریافت کنید

مواد معدنی که می‌توانند نقش حیاتی در رشد و ترمیم مو داشته باشند عبارتند از:

  • فلز روی
  • آهن
  • منیزیم
  • سلنیوم
  • فلز مس
  • غذاهای غنی از آنتی اکسیدان
ادامه مطلب
آیا هورمون ها می توانند روی رشد موهای شما تأثیر بگذارند؟

بسیاری از غذاها سرشار از ویتامین های تقویت کننده مو هستند.

این تا حد زیادی شامل غذاهای با غلظت بالایی از آنتی اکسیدان ها می‌شود که تولید ملانین را افزایش می‌دهد. به عنوان یک مزیت اضافی، آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول های شما در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد کمک می‌کنند.

ویتامین های کافی دریافت کنید

غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند عبارتند از:

  • شکلات تلخ
  • سبزیجات
  • گردو
  • لوبیا
  • کنگر فرنگی
  • غذاهای حاوی مس

از آنجایی که مس در تولید ملانین نقش دارد، باید غذاهای زیر را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • بادام ها
  • عدس
  • بادام زمینی
  • جگر گاو
  • قارچ سفید

آنتی اکسیدان

 و در آخر

موهای خاکستری یا سفید زمانی اتفاق می‌افتد که ملانوسیت ها تولید ملانین یا رنگدانه را به طور کلی متوقف کنند. در حالی که مکمل های ملانین خوراکی و موضعی در دسترس هستند، اثر بخشی این محصولات هنوز از نظر علمی ثابت نشده است.

بهترین گزینه این است که غذاهای سالمی بخورید که سرشار از آنتی اکسیدان، پروتئین و مس هستند. مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف ویتامین های B12 و B6 ممکن است از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کند.

همیشه می‌توانید با پزشک یا آرایشگر خود صحبت کنید تا بهترین گزینه را برای شما تعیین کند. کلینیک دیلای با پزشکان متخصص به شما کمک میکنند از سفید شدن زودرس موهای خود جلوگیری کنید و یا موهای سفید خود را به رنگ اصلی خود برگردانید.

مشاوره : در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر، لطفاً از طریق کانال های ارتباطی با ما در تماس باشید

مشاور: ۰۹۳۸۵۵۶۲۲۰۵                                                     تلفن کلینیک: ۰۴۱۳۴۷۷۰۴۱۷


برچسب ها: بدون برچسب

سوال یا نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند