معجزه سالیسیلیک اسید برای پوست شما

معجزه سالیسیلیک اسید برای پوست شما

انواع آکنه و جوش های پوستی، از شایع ترین مشکلات می باشد که اکثر افراد در طول زندگی خود آن را تجربه کرده اند. برای این مشکلات پوستی، درمان های دارویی بسیاری وجود دارد و ترکیبات مختلفی به بهبود جوش و آکنه کمک می کنند. برخی از این داروها باید حتما توسط پزشک تجویز شوند ولی برخی دیگر، بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه هستند. سالیسیلیک اسید یکی از این مواد می باشد که می توان دوز مشخصی از آن را بدون نسخه تهیه کرد.

فواید اسید سالیسیلیک برای پوست صورت، باعث شده تا در بسیاری از محصولات بهداشتی از این ماده استفاده شود. در واقع این اسید، عنصری کلیدی و مهم برای کاهش التهابات پوست و درمان آکنه می باشد و در صورت مصرف صحیح، به بهبود پوست کمک می ‌کند. در این مطلب ابتدا به معرفی سالیسیلیک‌اسید می‌ پردازیم و پس از آن درمورد نحوه عملکرد این ماده، عوارض، میزان مصرف و … خواهیم پرداخت. در این مقاله همراه ما باشید.

سالیسیلیک اسید چیست؟

اسید سالیسیلیک مولکولی است که در  برگ درخت بید وجود دارد. سالیسیلیک اسید جزو بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) و از جمله اسیدهای محلول در چربی می باشند. این نوع اسید ها به لایه‌ های داخلی پوست نفوذ کرده و در عمق اثر می ‌گذارند.

سالیسیلیک اسید در دو نوع آلفا و بتا وجود دارد و استفاده از آن‌ موجب باز کردن منافذ و پاکسازی آن‌ ها خواهد شد. نوع آلفای این اسید روی سطح پوست تاثیر می‌ گذارد، در حالی که نوع بتا به عمق پوست نفوذ می ‌کند و تاثیرات طولانی مدتی روی آن خواهد گذاشت.

سالیسیلیک اسید در غلظت‌های بالا برای درمان آکنه، لایه برداری، تمیز کردن منافذ باز پوست، درمان جوش ‌های سر سیاه و سر سفید، از بین بردن جای جوش یا لک و ملاسما کاربرد دارد.

ادامه مطلب
فیشیال کنترل چربی پوست

مزایای اسید سالیسیلیک

 

سالیسیلیک اسید چه کاربردهایی دارد؟

 اسیدسالیسیلیک کاربرد های بسیاری دارد. از جمله این کاربرد ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان جوش های سر سیاه و سر سفید

اولین و مهم ‌ترین کاربرد سالیسیلیک اسید برای درمان و از بین بردن انواع جوش می باشد. به طور کلی، دلیل بروز جوش روی صورت، گیر افتادن سلول ‌های مرده در منافذ پوست می باشد که به کمک این اسید می توان از از بروز آن جلوگیری کرد. این لایه بردار قوی با نفوذ به عمق پوست، منافذ را باز کرده و سلول ‌های مرده را از بین می ‌برد. جوش سرسیاه نیز به دلیل تولید بیش از حد چربی در داخل و اطراف فولیکول‌ های مو ایجاد می ‌شود و سالیسیلیک اسید با تنظیم میزان چربی و حذف باکتری ‌ها آن را درمان می کند. اسید سالیسیلیک نه تنها جوش‌های موجود را درمان می‌ کند، بلکه به دلیل اثرگذاری مستقیم بر جوش ‌های سر سفید و سر سیاه، از بازگشت آن ها به سطح پوست نیز جلوگیری می‌ کند.

  • درمان و از بین بردن آکنه

اسید سالیسیلیک به دلیل فعالیت ضد باکتریایی و خواص ضد التهابی خود، در برابر آکنه کیستیک اثربخشی دارد و به رفع تحریک و قرمزی ناشی از جوش کمک می ‌کند. علاوه بر درمان آن، مانع ایجاد آکنه‌ های التهابی در آینده می‌شود.

تاثیر سالیسیلیک اسید بر جوش سر سیاه بینی

 

  • کنترل چربی پوست

سالیسیلیک‌اسید برای افرادی که پوست چرب دارند، بسیار مفید است و مانع از تجمع چربی روی آن می‌ شود. در واقع این ماده محلول در روغن بوده و با نفوذ به زیر چربی‌ ها و پوست های مرده، می تواند به پاکسازی عمیق پوست بپردازد.

  • جلوگیری از التهاب پوست

اسید سالیسیلیک دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی بوده و به این ترتیب از بروز تورم و قرمزی پیشگیری می ‌کند. همچنین با از بین بردن باکتری ‌های مولد آکنه، مانع از بروز جوش و آکنه خواهد شد.

ادامه مطلب
مقایسه هایفوتراپی و جراحی لیفت صورت

  • از بین بردن لک صورت

یکی از فواید اسید سالیسیلیک برای لک صورت ناشی از بارداری یا افزایش سن می باشد. در واقع این ماده با باز کردن منافذ و شکستن پیوند بین سلول ‌های مرده موجب تجزیه چربی ‌ها، سموم و لک‌ های پوست می‌شود و به این ترتیب پوستتان را تا حد قابل توجهی روشن ‌تر خواهد کرد.

  • لایه برداری پوست مرده

اسید سالیسیلیک یک کراتولیتیک است و به این ترتیب، گردش سلولی را بهبود می‌بخشد و به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می ‌کند که بدین ترتیب می تواند تیرگی پوست را از بین برده و پوست را روشن و شفاف کند و باعث جوانسازی پوست نیز شود.

مزایای سالیسیلیک اسید

 

میزان سالیسیلیک اسید توصیه شده در روز چقدر است؟

متخصصان پوست بر حسب نوع و وضعیت پوستتان، دوزها و فرم‌ های مختلفی از سالیسیلیک‌اسید را توصیه می‌ کنند. اما قبل از استفاده بهتر است که روی بخش کوچکی از پوست‌تان قرار دهید تا اطمینان حاصل شود که به محصول حساسیت ندارید.

براساس توصیه کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، استفاده از فرم‌ ها و دوز های مختلف سالیسیلیک اسید به شکل زیر می باشد:

  • ژل حاوی ۲ تا ۷ درصد یک بار در روز
  • لوسیون حاوی ۲ درصد بین یک تا سه بار در روز
  • پماد حاوی ۳ درصد روزانه به مقدار مورد نیاز
  • پد های حاوی ۰.۵ تا ۲ درصد یک تا سه بار در روز
  • صابون ‌های حاوی ۰.۵ تا ۳ درصد روزانه به مقدار مورد نیاز
  • محلول ۰.۵ تا ۲ درصد یک تا سه بار در روز
  • دوز های بالاتر این ماده در درمان آکنه، جای آکنه، لک‌ های ناشی از پیری و ملاسما به عنوان محصولات پیلینگ و لایه‌بردار تجویز می‌ شوند.
ادامه مطلب
رژیم غذایی خوب برای داشتن مو های سالم

خرید سالیسیلیک اسید

 

عوارض احتمالی سالیسیلیک اسید چیست؟

به طور کلی این ماده بی ‌خطر می باشد اما ممکن است با مصرف آن، به ویژه در اولین بار دچار عوارض و مشکلاتی شوید. به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف با عوارض آن اشنا شوید؛

اسید سالیسیلیک باعث افزایش حساسیت پوست در برابر نور خورشید می ‌شود. بنابراین باید از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. از شایع ‌ترین عوارض سالیسیلیک اسید می توان به تحریک و قرمزی پوست، خشکی و از بین بردن میزان زیادی از چربی پوست، بروز التهاب، پوسته پوسته شدن، سوزش، خارش و لایه برداری زیاد، بروز علایم آلرژیک مانند کهیر و سوزش، لکه‌های قرمز و ملتهب اشاره کرد.

اقدامات احتیاطی حین مصرف سالیسیلیک اسید

  1. دستورالعمل های برچسب محصول را به دقت دنبال کنید.
  2. پیش از مصرف تست حساسیت انجام دهید و در صورت مشاهده واکنش آلرژیک از مصرف آن خودداری کنید.
  3. از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری کنید.
  4. هنگام استفاده از محصولات حاوی سالیسیلیک‌اسید، پوست خود را توسط ضدافتاب های قوی، در برابر نور خورشید حفاظت کنید.
  5. از مصرف محصول در دوزهای بیشتر یا زیاد کردن تعداد دفعات مصرف توصیه شده بر روی برچسب خودداری کنید.
  6. هنگام استفاده از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید از مصرف سایر داروهای حاوی SA مثل آسپرین و برخی از لوسیون های آسیب دیدگی ورزشی خودداری کنید.
  7. از مصرف محصولات حاوی سالیسیلیک‌اسید بر روی نوزادان و کودکان اجتناب کنید.
  8. در صورت بروز عوارض جانبی ناشی از اسید سالیسیلیک (پوسته شدن، سوزش و تحریک) مصرف محصول را متوقف و برای مشاوره با پزشک خود مشورت کنید.
  9. از تماس با چشم، دهان یا هر نوع غشای مخاطی مانند داخل بینی خودداری کنید.
  10. اگر فردی به صورت تصادفی محلول سالیسیلیک‌اسید را قورت دهد باید بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.
برچسب ها: بدون برچسب

سوال یا نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند