0978

راهکارهای مراقبت از پوست در فصول مختلف

مواظبت از پوست در تمامی فصول سال باید به صورت روتین‌وار انجام پذیرد. برخی از فصل‌ها از جمله در فصل سرد سال، پوست خشک شده و در صورت بی تفاوتی باید منتظر ایجاد ترک بر روی پوست باشید و یا اینکه خارش و تحریک‌پذیری آن مشکلات دیگری برای شما در پی خواهد داشت.
اگر قصد دارید پوستی صاف و درخشنده داشته باشید باید با راهکاری های مراقبت از پوست در فصل مختلف آشنا شوید که در این مطلب به بررسی کامل آنها می‌پردازیم.

شناخت نوع پوست

قبل از اینکه بتوانید راهکارهایی مراقبت از پوست خود در فصول مختلف اتخاذ کنید باید قبل از هر چیزی نوع پوست خود را بشناسید. در نتیجه خواهید توانست در هر فصل از سال روش‌های مناسبی برای مراقبت از پوست خود در نظر بگیرید. از آنجایی که پوست یکی از مهمترین ارگان‌های بدن شناخته می‌شود، مراقبت از آن به اندازه قلب، ریه و کبد و دیگر اعضای حیاتی بدن اهمیت دارد.

از سوی دیگر استفاده از انواع پاک کننده‌ها، درمان‌های پوستی و روش‌های مراقبتی براساس نوع پوست باید صورت گیرد. به عنوان مثال، اگر پوست چربی دارید نمی‌توانید از مرطوب‌کننده‌های قوی استفاده کنید.

تشخیص نوع پوست با استفاده از پاک سازی کامل

در وهله نخست پوست صورت خود را با آب ملایم بشویید و به آرامی آن را خشک کنید. توجه داشته باشید که هیچ نوع کرم، سرم و یا محصول دیگری بر روی پوست شما قرار نداشته باشد. پس از ۳۰ دقیقه صورت خود را به طور کامل چک کنید.

در صورتی که در هنگام لبخند زدن احساس خشکی و سفتی در پوست صورت خود احساس کردید به احتمال زیاد پوست شما خشک است.

در صورتی که پیشانی و گونه‌های شما حالت براق به خود گرفت، پوست چربی دارید. اما اگر در پوستتان کمی حالت قرمزی ظاهر شد بدین معنی است که پوست حساسی دارید و در صورتی که هیچ نوع از حالت‌های گفته شده در آن دیده نشد، به احتمال زیاد پوست شما معمولی است.

ادامه مطلب
روش‌های چاق و پر شدن صورت

 

راهکارهای مراقبت از پوست در فصول مختلف
راهکارهای مراقبت از پوست در فصول مختلف

تشخیص با پد یا دستمال کاغذی

یک دستمال کاغذی و یا پد نرم را به آرامی روی پوست صورت خود بکشید و آن را به دقت زیر نور مورد بررسی قرار دهید. در این هنگام اگر در روی پد یا دستمال کاغذی مقدار زیادی چربی وجود داشت، پوست شما از نوع چرب و اگر هیچ نوع چربی در آن دیده نشد به احتمال زیاد پوستی خشک دارید. اما اگر پیشانی و بینی شما چرب بود و سایر نقاط صورت فاقد چربی، پوست شما از نوع مختلط است.

مراقبت از پوست در فصول مختلف سال

در آن دسته از افرادی که دارای پوست چرب و مختلط هستند با افزایش دمای هوا، میزان رطوبت و ترشح چربی بر روی پوست آنها به شدت افزایش پیدا می‌کند. اما در این بین برخی افراد وجود دارند که در فصل زمستان پوست آنها خشک شده و دچار ترک‌خوردگی پوستی می‌شوند و یا اینکه در فصل بهار به دلیل حساسیت علائمی مانند خارش و قرمزی روی پوست آنها می‌گردد. اما برای مراقبت از هر نوع پوستی باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد. از این رو بهتر است در فصول مختلف سال این نکات را مورد توجه قرار دهید:

از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید

فرق ندارد پوست شما چرب باشد یا خشک و مختلط، به هر حال با کاهش دما، میزان رطوبت پوست نیز کاهش پیدا می‌کند. در فصل زمستان سعی کنید از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب کننده بسته به نوع پوست خود استفاده کنید.

پوست خود را به صورت روتین‌وار بشویید

دوبار شستشوی صورت در روز علاوه بر اینکه میزان آلودگی پوست را از بین می‌برد، می‌تواند رطوبت مورد نیاز پوست را به میزان زیادی تامین ‌کند.

ادامه مطلب
راهکارهای مراقبت از پوست حساس و آلرژیک

همچنین پاکسازی پوست باعث افزایش جریان خون شده و در حذف انواع سموم نقش کلیدی دارد.

از ضد آفتاب استفاده کنید

چه در فصل گرما هستید و یا در فصل سرما به سر می‌برید بهتر است هنگام بیرون رفتن از ضد آفتاب استفاده کنید. آفتاب به هر نوعی که بتابد دارای اشعه فرابنفش (UV) است و این اشعه برای پوست بسیار زیان آور است. اگر هر نوع فعالیتی بیرون از خانه دارید سعی کنید از ضد آفتاب استفاده کنید.

 

راهکارهای مراقبت از پوست در فصول مختلف

بخور روشی مناسب برای تامین رطوبت پوست

بخور یک روش کاملا ایمن برای تامین رطوبت پوست است. اگر از یک دستگاه بخور در محیط خانه استفاده کنید و هر هفته دو الی سه بار بخور انجام دهید، به طور حتم میزان زیادی از رطوبت مورد نیاز پوست شما تامین خواهد شد.

لوسیون یک راهکار عالی

در حال حاضر تنوع لوسیون‌ها در بازار بسیار زیاد است. می‎توانید با توجه به نوع پوست خود و فصل سال، لوسیون مورد نظر خود را خریداری کرد و استفاده کنید.

بیش از حد لایه‌برداری نکنید

لایه‌برداری بیش از حد نه تنها سودی برای شادابی پوست ندارد بلکه در دراز مدت ممکن است عوارض جانبی زیادی داشته باشد. سعی کنید در هر فصل از سال، لایه‌برداری به صورت محدود انجام دهید تا سلول‌های جدید پوست بتوانند به راحتی رطوبت را جذب کنند.

نکات مهم برای مراقبت از پوست در فصول گرم سال

در فصل تابستان باید مراقبت‌های پوستی جدی گرفته شود. زیرا پوست به نسبت سایر فصول سال بیشتر در معرض اشعه فرابنفش قرار دارد و احتمال آفتاب سوختگی و ایجاد لک، کک و مک در سطح پوست بسیار زیاد است. این امر باعث می‌شود که بسیاری از افراد به سمت استفاده از انواع کرم‌ها و ضد آفتاب‌ها بروند. از این‌رو توصیه می‌شود که از این مواد بیش از حد استفاده نکنید. زیرا استفاده بیش از حد از انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها مانع از رسیدن اکسیژن به سلولهای پوست می‌شود. اما منظور ما این نیست که از استفاده آنها غافل شوید بلکه به مقدار بهینه استفاده کنید.

ادامه مطلب
تأثیر ورزش بر رشد مو چیست؟

همچنین سعی کنید با اسپری کردن آب به صورت خود، رطوبت مورد نیاز پوست خود را تامین کنید. این امر نه تنها ایجاد چین و چروک در صورت را به تاخیر می‌اندازد، بلکه طراوت و شادابی پوست را بیش از پیش تضمین می‌کند.

استفاده از مواد مغذی طبیعی به عنوان ماسک صورت یکی دیگر از روش‌های افزایش سلامت پوست است و به عنوان بهترین راهکار شناخته می‌شود. با توجه به اینکه مواد طبیعی و گیاهی سرشار از انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها هستند، انجام این کار، یک روش مراقبتی بسیار موثر برای پوست به شمار می‌رود.

همچنین توجه داشته باشید که تا جای ممکن از صابون استفاده نکنید. زیرا اکثر صابون‌ها دارای مواد شیمیایی هستند و ممکن است باعث تحریک پوست شوند. به جای آن می‌توانید برخی محصولات بهداشتی نرم کننده را که حاوی مواد موثر برای پوست هستند را جایگزین صابون کنید.

جمع بندی

پوست یکی از اجزای مهم و تاثیر گذار در زیبایی چهره افراد است. از این رو روش‌های مراقبتی متنوعی برای آن معرفی شده است. برای استفاده از این روش‌ها و گرفتن نتیجه مطلوب مهم است که نسبت به نوع و ویژگی‌های پوست خود آشنایی داشته باشید. مرکز پوست و موی دیلای با اتکا به نیروی مجرب و متخصص خود در زمینه مراقبت‌های پوستی آماده است تا مشاوره تخصصی در رابطه با انواع روش‌های مراقبت از پوست را در اختیار شما قرار دهد. برای دریافت مشاوره از متخصصین حاضر در این مرکز می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین به این مرکز مراجعه کنید.

برچسب ها: بدون برچسب

سوال یا نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند