کاهش سرعت رشد مو

همه چیز در مورد کاهش سرعت رشد مو

مو های شما در دوره‌ های مختلف با سرعت متفاوتی رشد می‌کنند؛ عوامل مختلفی ممکن است در این نوسانات نقش داشته باشند و موجب افزایش یا کاهش سرعت رشد مو شوند. استرس، استفاده از دستگاه‌ های حالت دهنده مو ( سشوار، مو صاف‌کن و…)، رژیم غذایی ناسالم و… تعدادی از دلایل رشد آهسته مو هستند.

کاهش سرعت رشد مو,دلایل کاهش سرعت رشد مو

اما قبل از اینکه به دلایل کاهش سرعت رشد مو بپردازیم بهتر است با چرخه رشد مو و چگونگی تاثیر گذاری آن بر سرعت رشد مو آشنا شویم.

چرخه رشد مو

در هر مقطع زمانی تار های مختلف مو در مرحله متفاوتی از چرخه رشد مو قرار دارند. در حالی که ممکن است شما به صورت روزانه ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو را از دست بدهید، موهای سر شما در حال استراحت، تغییر و رشد خواهند بود. با افزایش سن تعدادی از عوامل می‌توانند مراحل مختلف چرخه رشد مو را تغییر دهند.

 

فاز آناژن: فاز رشد

فاز آناژن کلید جلوگیری از کاهش سرعت رشد مو است. مرحله رشد بین ۳ تا ۷ سال طول می‌کشد و به طور معمول ۹۰ درصد مو های شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متاسفانه با افزایش سن و به مرور زمان این درصد کاهش می‌یابد و مو های شما کمتر در فاز رشد قرار می‌گیرند.

فاز کاتاژن: فاز میانی

انتقال از فاز رشد به فاز استراحت حدودا ۱۰ روز طول می‌کشد؛ این مرحله را می‌توان دوران کوچک شدن فولیکول مو و کاهش رشد آن نامید. تنها یک درصد از تمام مو های سر شما در هر زمان معین در فاز کاتاژن قرار می‌گیرند. همچنین در این نقطه پایه فولیکول مو رشته مو را رها می‌کند.

فاز تلوژن: فاز استراحت

حدود ۹ درصد از موهای شما در فاز تلوژن قرار می‌گیرند؛ در این مرحله تار های مو نه رشد می‌کنند و نه می‌ریزند. در این حین، پایه فولیکول موی شما که در مرحله کاتاژن آزاد شده است شروع به تشکیل رشته موی جدید می‌کند.

ادامه مطلب
کاشت مو با استفاده از بانک مو

فاز اگزوژن: فاز ریزش

در نهایت و در ادمه فاز تلوژن، فاز اگزوژن وجود دارد که در آن فولیکول مو در نهایت از پوست سر جدا می‌شود. این مرحله معمولا بین دو تا پنج ماه طول می‌کشد و مسئول ۵۰ تا ۱۰۰ تار مویی است که به صورت روزانه از دست می‌دهیم.

چرخه رشد مو,دلایل کاهش سرعت رشد مو

 

دلایل اصلی کاهش سرعت رشد مو

نقش مهم شیوه زندگی، ژنتیک، سطح هورمون‌ها و… در استحکام و سلامت مو را نمی‌توان انکار کرد. با این حال همانطور که پیش از این بیان کردیم درصدی از موهای شما که در مرحله آناژن یا رشد قرار می‌گیرند به مرور زمان و با افزایش سن کاهش می‌یابد.

با کاهش طول فاز آناژن، مدت زمانی که مو های شما در فاز کاتاژن و تلوژن می‌مانند افزایش می‌یابد. تغییر مو های بلند و سالم به مو های نازک و کوتاه موجب کاهش سرعت رشد مو می‌شود. تعدادی از عوامل سرعت رشد مو در ادامه آورده شده ‌است.

رژیم غذایی ناسالم

یک رژیم غذایی نامناسب سرشار از چربی و قند تاثیر زیادی بر سلامت بدن و خلق و خوی شما دارد. همچنین این می‌تواند بر سلامت مو های شما نیز تاثیر بگذارد. با افزایش سطح قند خون جریان اکسیژن پوست سر و فولیکول‌ های مو کاهش می‌یابد. عدم وجود اکسیژن کافی می‌تواند کاهش سرعت رشد مو را به دنبال داشته باشد.

رژیم غذایی ناسالم,دلایل کاهش سرعت رشد مو

برای مطالعه مقاله در مورد رژیم غذایی خوب برای داشتن مو های سالم کلیک کنید.

دستگاه‌های حالت دهنده حرارتی

 

 

اگر از اسپری محافظت از حرارت استفاده نکنید، دستگاه‌ های حالت دهنده حرارتی می‌توانند به راحتی به تار مو های شما آسیب برسانند. مو صاف‌ کن، دستگاه‌ های فر کننده و سشوار می‌توانند منجر به تضعیف ساقه مو و شکنندگی آن‌ ها شوند. شکستگی مکرر رشته‌ های مو می‌تواند موجب کاهش سرعت رشد مو شود.

ادامه مطلب
چه کسانی باید از فیلر بوتاکس استفاده کنند؟

دستگاه های حالت دهنده حرارتی,دلایل کاهش سرعت رشد مو

 

داروها

 

کاهش سرعت رشد مو یا ریزش مو را می‌توان از عوارض جانبی تعدادی از داروها دانست. اگر احساس می‌کنید که ریزش موی شدید شما نتیجه مصرف داروی خاصی است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

دارو,دلایل کاهش سرعت رشد مو

 

سبک زندگی پر استرس

استرس یک واقعیت ناگوار زندگی امروزی است و می‌تواند منجر به بروز تعدادی تغییرات پنهانی در بدن شود؛ یکی از این تغییرات می‌تواند تلوژن افلوویم یا ریزش مو باشد. تلوژن افلوویم وضعیتی موقتی است که موجب افزایش تعداد مو های موجود در فاز تلوژن می‌شود. از آنجا که فاز استراحت باعث توقف رشد مو می‌شود، ممکن است به نظر برسد سرعت رشد مو کاهش یافته است یا شدیدتر می‌ریزد.

سبک زندگی پر استرس,دلایل کاهش سرعت رشد مو

 

کمبود ویتامین

یکی دیگر از نتایج رژیم غذایی نامناسب کمبود ویتامین است. عدم دریافت ویتامین از طریق رژیم غذایی روزانه می‌تواند منجر به کاهش سرعت رشد مو شود. ویتامین B و بیوتین پایه مو های سالم است و ویتامین D نقش مهمی در ایجاد فولیکول‌ های موی سالم و قوی دارد. کمبود ویتامین می‌تواند به راحتی بدن شما را از تعادل خارج کند.

کمبود ویتامین,دلایل کاهش سرعت رشد مو

 

مصرف سیگار

در حالی که همه ما از خطرات سیگار آگاه هستیم، مصرف سیگار می‌تواند با اثرگذاری منفی بر گردش خون در بدن موجب کاهش سرعت رشد مو شود. جریان خون بهینه در فولیکول‌ های مو می‌تواند نقش مهم و حیاتی در تولید رشته‌ های قوی و مهم ایفا کند. همچنین اختلال در جریان خون می‌تواند به نازک شدن، کاهش حجم مو و حتی ریزش شدید آن شود.

مصرف سیگار,دلایل کاهش سرعت رشد مو

عدم تعادل هورمونی

بدن انسان حساس است و باید همواره تعادلی در آن برقرار باشد تا بتواند به درستی عمل کند. عدم تعادل هورمونی را می‌توان اصلی‌ ترین دلیل کاهش سرعت رشد مو و ریزش در زنان دانست. عدم تعادل هورمونی می‌تواند برای سال‌ ها ناشناخته باقی بماند. طیف وسیعی از علل و علائم برای تشخیص آن وجود دارد که یکی از رایج‌ ترین آن‌ ها طاسی پوست سر یا سراسر بدن است.

ادامه مطلب
مقایسه اپیلاسیون و لیزر موهای زائد

عدم تعادل هورمونی,دلایل کاهش سرعت رشد مو

ژنتیک

در حالی که چرخه رشد مو برای همه یکسان است، ژنتیک می‌تواند نقش مهمی در مدت زمان هر مرحله از چرخه رشد مو ایفا کند. همانطور که پیش از این بیان کردیم هر مرحله دارای مدت زمان مشخصی است برای مثال مرحله آناژن بین ۳ تا ۷ سال طول می‌کشد. برخی از افراد ممکن است آن را طولانی‌ تر و برخی دیگر کوتاه‌ تر تجربه کنند. اگر شما در دسته کسانی هستید که دوره‌ ها را کوتاه‌ تر سپری می‌کنند احتمالا با مشکل برای بلند کردن مو های خود و کاهش سرعت رشد مو مواجه شوید.

ژنتیک,دلایل کاهش سرعت رشد مو

سخن پایانی

ریزش مو مشکلی است که اغلب در مورد آن صحبت می‌شود اما متاسفانه کاهش سرعت رشد مو اغلب نادیده گرفته می‌شود. با این حال این موضوع نیز می‌تواند به اندازه ریزش مو بر اعتماد به نفس و عزت نفس افراد تاثیر بگذارد و باعث ناامیدی آن‌ ها شود.

خوشبختانه تکنیک‌ هایی وجود دارد که به کمک آن‌ ها می‌توانید با مساله کاهش سرعت رشد مو و به صورت کلی الگوی نادرست رشد مو مبارزه کنید و سطح سلامت مو های خود را افزایش دهید.


برچسب ها: بدون برچسب

سوال یا نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند