طریقه صحیح شست‌وشوی مو پس از کاشت

طریقه صحیح شست و شوی مو پس از کاشت

کاشت مو اقدامی حساس است که چگونگی سپری کردن دوره نقاهت و مراقبت‌های پس از آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. اگر می‌خواهید نتیجه نهایی عمل پیوند مو در بهترین حالت ممکن خود باشد، لازم است مطمئن شوید که به‌ درستی از آن مراقبت می‌‌کنید. یکی از این اقدامات مراقبتی بسیار مهم، شست‌وشوی مو است. باتوجه‌ به اینکه موهای کاشته شده در وضعیت حساس و ضعیفی قرار دارند و پوست سر نیز همچنان دارای اسکار بوده و تحریک پذیری بالایی دارد، شست‌وشوی مو بایستی بسیار دقیق و اصولی انجام شود تا منجر به ریزش مو ها و یا آسیب به پوست سر نشود. در ادامه این متن علاوه بر اینکه شما را با مراحل دقیق شست و شوی مو پس از کاشت آشنا می‌کنیم؛ سایر نکات و توصیه‌ های مربوطه را نیز در اختیارتان خواهیم گذاشت.

طریقه صحیح شست و شوی مو پس از کاشت,شست‌وشوی مو بعد از کاشت مو

مراحل شست و شوی مو پس از کاشت

خوب است بدانید که پزشک متخصص شما که عمل کاشت مو را انجام داده است بایستی به طور کامل جزئیات مراقبت و چگونگی شست‌وشوی موها را برایتان شرح دهد. توضیحاتی که توسط پزشک متخصص ارائه می‌شود باتوجه‌ به اینکه متناسب با وضعیت و شرایط شخص شما ارائه می‌شود بسیار دقیق‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود ازاین‌رو بهتر است مطابق آن توضیحات عمل کنید. مراحل توضیح داده شده زیر نیز استاندارد خواهد بود که می‌توانید از آن کمک بگیرید:

مرحله‌ اول

  • در شست‌وشوی موها پس از کاشت که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود، تنظیم دما و فشار آب است. دقت داشته باشید که ابتدا باید دما و فشار آن را تنظیم نمایید و سپس زیر فشار آب قرار بگیرید. فشار بالای جریان آب و داغ بودن آن دو ویژگی آسیب‌ زننده خواهند بود. بایستی تاحد امکان فشار آب را کاهش دهید و دمای آن را در وضعیتی ملایم و حتی کمی سرد تنظیم کنید. عدم توجه به این مرحله می‌تواند فولیکول‌های موهای کاشته شده را با آسیب و مشکل جدی مواجه سازد.
ادامه مطلب
روش های کاهش سن و جوانسازی پوست

شست و شوی مو پس از کاشت,شست‌وشوی مو بعد از کاشت مو

مرحله دوم

  • بایستی ابتدا صبر کنید تا موهای سر شما خیس شوند پس از آن نیز بایستی از شامپوی مخصوص کاشت مو برای شست‌وشو کمک بگیرید. دقت داشته باشید که لازم است شامپو را پیش از مالیدن روی موها ابتدا با مقدار معینی از آب رقیق نمایید. در خصوص شامپوهای مخصوص کاشت مو باید گفت که این شامپوها توسط پزشک متخصص شما تجویز می‌شوند. ویژگی‌هایی مانند PH متفاوت، خاصیت آندروژنی، تنظیم چربی پوست، کاهش التهابات، کاهش‌ خارش، جلوگیری از عفونت، مواد مغذی و… از جمله مواردی هستند که درون این شامپوها جای‌ داده شده‌اند و می‌توانند به کیفیت پیوند مو کمک کنند.

مراحل شست و شوی مو پس از کاشت,شست‌وشوی مو بعد از کاشت مو

مرحله سوم

  • حساس‌ترین مرحله طی شست‌وشو سر خواهد بود. در این مرحله بایستی کف شامپو را به سر خود انتقال دهید و با حرکت نک انگشتان دست آن را به بخش‌ های مختلف برسانید. دقت داشته باشید که به‌ هیچ‌ عنوان نباید ریشه‌ های مو و پوست سر را با انگشتان خود لمس کنید. حرکت نرم انگشتان در قسمت ساقه و سطح مو برای شست‌وشو کافی خواهد بود. هرگونه اعمال فشار اضافی به کف سر و برخورد با ریشه مو می‌تواند باعث ازبین‌رفتن فولیکول موهای کاشته شده شود.

مراحل شست‌وشوی مو پس از کاشت,شست‌وشوی مو بعد از کاشت مو

 

مرحله چهارم

  • نوبت آن است که آبکشی را انجام دهید. در این مرحله نیز بایستی از جریان آب با فشار کم و دمای ملایم استفاده نمایید. دقت داشته باشید که به پوست سر فشار نیاورید و یا دست خود را با شدت روی موها نکشید. اجازه دهید جریان ملایم آب، کف‌های روی سر را بشوید. یکی دیگر از نکاتی که باید طی این مرحله به آن توجه کنید، جلوگیری از کندن زخم‌های روی پوست سر و یا خارش پوست است.

مراحل شست و شوی مو پس از کاشت,شست‌وشوی مو بعد از کاشت مو

مرحله پنجم

  • در آخر مربوط به فرایند خشک‌ کردن مو های سر خواهد شد. توصیه ما به شما این است که اجازه دهید موها به طور طبیعی و در مجاورت هوای اتاق کم‌کم خشک شوند. در صورتی‌ که اصرار به خشک‌ کردن موها دارید بهتر است از حوله کاغذی و یا حوله آشپزخانه استفاده نمایید. حوله مربوطه را آرام روی موها قرار دهید تا آب اضافی به آن جذب شود. هرگونه فشار اضافی یا کشش حوله روی سر می‌تواند به‌ سلامت فولیکول‌ های مو آسیب بزند.

مراحل شست و شوی مو پس از کاشت,شست‌وشوی مو بعد از کاشت مو

 

ادامه مطلب
تأثیر ورزش بر رشد مو چیست؟

طی تمامی فرایندهای شست‌وشو سر و موها حتماً مراحل ذکر شده را دنبال نمایید. برای تهیه شامپوی مخصوص حتماً متناسب با تجویز پزشک خود اقدام نمایید و از داروخانه‌ های معتبر برای خرید کمک بگیرید.

نکات مربوط به شست و شوی مو پس از کاشت

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، مراقبت از موهای تازه کاشته شده تأثیر مستقیمی روی کیفیت نهایی عمل پیوند مو خواهد داشت. توصیه‌های بسیاری هستند که بایستی طی دوره نقاهت و مراقبت به آنها عمل نمایید؛ در ادامه به چند مورد از مهم‌ ترین‌ ها اشاره خواهیم کرد:

  1. با توجه‌ به نوع پیوند مو بین ۳ الی ۵ روز پس از کاشت باید از شست‌وشوی مو ها پرهیز نمایید. طی این دوره می‌توانید با استفاده از کلاه و یا هر پوشش دیگر روی سر، جهت شست‌وشوی فقط بدن اقدام کنید.
  2. هنگام شانه‌کردن موها مانع از تماس دندانه‌ های شانه با پوست سر شوید و طی این کار لطافت و نرمی کافی را داشته باشید.
  3. خارش موی سر یا کندن زخم‌ها از جمله عوامل آسیب‌زا خواهند بود. بهتر است با استفاده از پمادها و داروهای ضد خارش مخصوص، این مشکل را کنترل نمایید.
  4. استفاده از حوله‌های سنگین و یا زبر برای خشک‌کردن موهای سر عملی بسیار اشتباه و آسیب‌ زا خواهد بود.
  5. پوسته‌ پوسته شدن سر و محل کاشت مو ها ممکن است پس از پیوند مو رخ دهد. حتماً این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید و داروهای مخصوص آن را استعمال کنید. به‌هیچ‌ عنوان این پوسته‌ ها را نکنید.
  6. کوتاهی موها تا حداقل یک‌ ماه پس از انجام عمل کاشت مو غدغن خواهد بود.
  7. تا حداقل ۲ الی ۳ ماه پس از کاشت نباید از سشوار برای خشک‌ کردن مو ها نباید استفاده شود.
  8. ماساژ سر می‌تواند به بهبود وضعیت مو ها پس از پیوند کمک نماید اما این ماساژ بایستی با دقت و ظرافت بسیار بالایی انجام بگیرد.

جمع‌بندی

تمامی جزئیات مراقبت و چگونگی شست و شوی مو های خود پس از کاشت را بایستی از پزشک متخصص خود بپرسید و بادقت بالا آنها را اجرایی کنید. هرگونه اهمال‌ کاری در مراقبت از مو های کاشته شده می‌تواند تمامی زحمات و هزینه‌هایی را که در این پروسه متحمل شده‌اید را از بین ببرد. تا زمانی که فولیکول‌ های مو های پیوند داده شده به‌خوبی خود را در محیط جدید تطبیق دهند، بایستی مانع از وارد شدن هرگونه فشار یا آسیب به آنها شوید.

ادامه مطلب
راهکارهای مراقبت از پوست حساس و آلرژیک

مشاوره : در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر، لطفاً از طریق کانال های ارتباطی با ما در تماس باشید

مشاور: ۰۹۳۸۵۵۶۲۲۰۵                                                     تلفن کلینیک: ۰۴۱۳۴۷۷۰۴۱۷


برچسب ها: بدون برچسب

سوال یا نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند