5652

آیا هورمون ها می توانند روی رشد موهای شما تأثیر بگذارند؟

هورمون ها پیام رسان های شیمیایی هستند که فعالیت سلول ها را در سراسر بدن هماهنگ می کنند. سیستم غدد درون ریز شما (شبکه غددی که هورمون ها را تولید و ترشح می کنند) برای تمام جنبه های سلامت شما از جمله رشد مو ضروری است. برخی از هورمون‌ها مانند تستوسترون و استروژن می‌توانند با ایجاد شرایط خاصی مانند کم‌کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و تریکوتیلومانیا بر ریزش مو تأثیر بگذارند. خطر ریزش مو در مردان و زنان متفاوت است. در مورد دوم، ریزش مو بیشتر منتشر می شود و می تواند در هر بخشی از پوست سر رخ دهد، اما ممکن است تنها یک ناحیه یا چندین ناحیه از پوست سر را به طور همزمان تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه به تاثیر هورمون ها روی رشد مو ها اشاره خواهیم کرد …

 

نحوه رشد مو

رشد مو فرآیند پیچیده ای است که متغیرهای مختلفی را در بر می گیرد. اول از همه، لازم است سه مرحله متمایز رشد مو را درک کنیم: آناژن، کاتاژن و تلوژن. هر مرحله عملکرد بیولوژیکی خود را دارد که بر نحوه رشد سریعتر موهای شما تأثیر می گذارد. آناژن فاز فعال رشد مو است. این زمانی است که سلول های جدید تشکیل می شوند و به سطح پوست هدایت می شوند. این مرحله بسته به نوع مو و ژنتیک شما می تواند بین دو تا شش سال طول بکشد.

نحوه رشد مو,تاثیر هورمون ها روی رشد مو,تاثیر هورمون ها روی رشد مو ها,تاثیر هورمون ها روی مو,

مرحله کاتاژن کوتاه است فقط یک یا دو هفته طول می کشد. پس از این مرحله، به مرحله تلوژن می رسید که حدود ۱۰۰ روز طول می کشد تا کامل شود. در طول تلوژن، سلول های قدیمی در ریشه موهای شما می ریزند و با سلول های جدید جایگزین می شوند تا بتوانید چرخه را دوباره شروع کنید. این چرخه در طول زندگی شما تکرار می شود، اما معمولاً فولیکول های مو پس از حدود ۱۵ تا ۲۵ سال تولید مو را متوقف می کنند. وقتی این اتفاق می افتد، ریزش مو شروع می شود. هورمون ها مسیرهای رشد مو را تعیین می کنند. با این حال، هنوز نیاز است که بدانید چه نوع هورمون هایی رشد موهای شما را کنترل می کنند و از طاسی جلوگیری می کنند. عوامل متعددی مانند استرس، تغذیه و وراثت می تواند منجر به طاسی شود.

ادامه مطلب
تزریق فیلر خط خنده در تبریز

تاثیر هورمون ها روی رشد مو

درک اینکه هورمون‌ها چه کار می‌کنند و چگونه بر رشد مو تأثیر می‌گذارند می‌تواند برای دانستن اینکه چرا مشکلات موی خاصی دارید، حیاتی است. هر فرد دارای مجموعه ای منحصر به فرد از ژنتیک است که والدین و اجداد او بر آن تأثیر می گذارند. این ترکیب ژنتیکی فردی بر هورمون هایی که بدن شما تولید می کند و نحوه عملکرد آن هورمون ها در بدن شما تأثیر می گذارد. ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که در سه هورمون تستوسترون، استروژن و DHT اختلال ایجاد شود. این هورمون ها مسئول رشد موهای شما هستند، بنابراین وقتی تعادل تغییر می کند، نتیجه نازک شدن یا ریزش مو است. در ادامه به بررسی نقش تستوسترون، استروژن و DHT در مورد تأثیر آنها بر روی موهای ما می پردازیم.

تستوسترون, تاثیر هورمون ها روی رشد مو, تاثیر هورمون ها روی رشد مو ها, تاثیر هورمون ها روی مو

تستوسترون

این هورمون جنسی اصلی مردانه است که در بدن مردان یافت می شود. بیشتر افراد تستوسترون را با عضله سازی مرتبط می دانند. با این حال، در زنان نیز تا حدی وجود دارد، اگرچه در مقادیر بسیار کمتر. اگرچه تستوسترون نقش اساسی در رشد مو ایفا می کند، به نظر نمی رسد به اندازه DHT حیاتی باشد. این به این دلیل است که طاسی با الگوی مردانه روی زنان تأثیر نمی‌گذارد و تستوسترون نیز مستقیماً بر الگوی طاسی زنان تأثیر نمی‌گذارد.

 

استروژن, تاثیر هورمون ها روی رشد مو,تاثیر هورمون ها روی رشد مو ها, تاثیر هورمون ها روی مو

استروژن

این اولین هورمون جنسی زنانه است که مسئول رشد موهای بدن است. با افزایش سن، سطح استرادیول کاهش می‌یابد که منجر به نازک شدن خط مو در بالای سر یا رکود پیشانی گیجگاهی و نازک شدن کلی موها در سراسر سر می‌شود.

DHT

DHT یا دی هیدروتستوسترون یک هورمون ضروری برای رشد مو است و در قشر آدرنال تولید می شود. در انسان، این هورمون در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی به اوج خود می رسد و سپس با افزایش سن کاهش می یابد. این در طاسی الگوی مردانه ضروری است زیرا بر میزان تولید تستوسترون آنها تأثیر می گذارد.

DHT,تاثیر هورمون ها روی رشد مو,تاثیر هورمون ها روی رشد مو ها,تاثیر هورمون ها روی مو,

هرچه تستوسترون بیشتر باشد، تأثیر بیشتری بر DHT دارد که باعث ریزش مو می شود. DHT ها روی پوست سر تجمع می کنند و باعث نازک شدن موها و در نهایت منجر به طاسی می شوند که کنترل آن بسیار دشوار است. زنان می توانند اثرات تولید بیش از حد DHT را به دلیل عدم تعادل هورمونی یا به دلیل سایر شرایط پزشکی مانند PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک) تجربه کنند.

ادامه مطلب
جزئیات کاشت مو برای افراد دیابتی

علائم نوسانات هورمونی در مردان و زنان

شایع ترین مشکلات مرتبط با هورمون عبارتند از افسردگی، موهای زائد صورت در زنان و ریزش مو در مردان به دلایل مختلف مانند عوامل ارثی. عدم تعادل هورمونی منجر به خلق و خوی نامنظم، نازک شدن مو، طاسی، طبیعت تهاجمی، دوره های افسردگی، خستگی و غیره می شود.

ارتباط PCOS با ریزش مو

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً علاوه بر نازک شدن و طاسی در پوست سر، رشد بیش از حد مو را در صورت و بدن خود نیز تجربه می کنند. این به این دلیل است که آنها سطوح بالایی از هورمون های مردانه به نام آندروژن در بدن خود دارند. تخمدان ها این هورمون ها را در تخمدان پلی کیستیک تولید می کنند و در صورت عدم تعادل می تواند رشد موهای صورت و بدن را افزایش دهد.

ارتباط PCOS با ریزش مو,تاثیر هورمون ها روی رشد مو,تاثیر هورمون ها روی رشد مو ها,تاثیر هورمون ها روی مو,

هر زن در طول زندگی خود تغییرات هورمونی را تجربه می کند. با این حال، زنانی که در دوران یائسگی قرار می‌گیرند، در مورد تغییرات هورمونی که بر رشد موهایشان تأثیر می‌گذارد، آسیب ‌پذیر هستند. علاوه بر تجربه تغییرات در چرخه قاعدگی، بسیاری از زنان نیز در هنگام یائسگی دچار افزایش لاغری و طاسی می شوند. از این رو، استفاده از محصولاتی که به مبارزه با لاغری و طاسی کمک می کنند، حیاتی است.

درمان ریزش مو

برای درمان عدم تعادل هورمونی، داروهای خاصی توسط پزشک معالج تجویز می شود که به بازگرداندن سطح هورمون به حالت طبیعی کمک می کند. این امر به ویژه برای زنانی که در دوران یائسگی هستند یا غده تیروئید کم کار دارند صادق است. گاهی اوقات می توان از هورمون ها برای کاهش علائم شدید عدم تعادل هورمونی استفاده کرد. قبل از مصرف داروهای جایگزین هورمونی مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

ادامه مطلب
نکات مهم درباره اصلاح موی سر پس از کاشت مو

در اینجا روش های خاصی برای مهار ریزش مو و تنظیم رشد مو آورده شده است:

  • برای درمان موثر این مشکل می توان از روش های جراحی خاص نیز استفاده کرد. در برخی موارد، لیزر درمانی ممکن است برای تحریک فولیکول های مو که به دلیل عدم تعادل هورمونی غیرفعال شده اند، مورد نیاز باشد. این روش نتایج طولانی مدتی را ارائه می دهد و از ریزش بیشتر مو جلوگیری می کند.
  • یکی دیگر از گزینه های درمانی ماینوکسیدیل است که نشان داده شده است که به کاهش ریزش مو در مردان و زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک کمک می کند. این کار با گشاد کردن رگ های خونی در پوست سر، تحریک بافت پوست سر سالم و تشویق رشد موهای جدید انجام می شود. هنگام مصرف ماینوکسیدیل، لطفاً مطمئن شوید که فقط طبق توصیه و توصیه متخصص پوست باشد.
  • کاشت مو یکی از موثرترین روش ها برای درمان ریزش مو است. در حالی که کاشت برای همه مناسب نیست، اما برای مردان و زنانی که به دنبال موهای کامل هستند، می تواند گزینه ای عالی باشد.
  • درمان‌های ترمیمی از تزریق‌های پوست سر برای تقویت رشد مجدد به جای تحریک فولیکول‌های خفته مانند پیوندهای سنتی استفاده می‌کنند. تزریقات حاوی پلاسمای غنی از پلاکت است که حاوی فاکتورهای رشدی است که از خون بیمار گرفته می شود.

با مشورت با پزشک متخصص در کلینیک دیلای دریابید که تغییر بدن شما چگونه می تواند بر موهای شما تأثیر بگذارد. به اصول اولیه در مورد هورمون های بدن خود که شامل رشد موهای شما می شود، مسلط شوید. حفظ یک سبک زندگی سالم و بدون استرس و وعده های غذایی مغذی نیز برای مراقبت بهینه از مو بسیار مهم است.

مشاوره : در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا جهت کسب اطلاعات بیشتردر مورد تاثیر هورمون ها روی رشد مو ها ، لطفاً از طریق کانال های ارتباطی با ما در تماس باشید.

مشاور: ۰۹۳۸۵۵۶۲۲۰۵                                                     تلفن کلینیک: ۰۴۱۳۴۷۷۰۴۱۷


برچسب ها: بدون برچسب

سوال یا نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند