اثر استرس بر ریزش مو

اثر استرس بر ریزش مو

لازم نیست به شما یادآوری کنیم که ۱۸ ماه گذشته به دلیل کرونا استرس زا بوده است. برای برخی که مبتلا به COVID-19 هستند، یک عارضه جانبی آن ریزش مو است. اما حتی کسانی که ویروس در آنها تشخیص داده نشده است، ممکن است تغییراتی را درپوست سر خود تجربه کرده باشند. اگر بیشتر از حد معمول تار های مو را روی روبالشی خود و در حمام پیدا کردید، ممکن است تعجب کنید که آیا اضطراب مقصر است یا خیر. احتمالاً در مورد ارتباط احتمالی بین استرس و ریزش مو شنیده اید، اما آیا این ادعا حقیقتی دارد؟ چه در اثر کار احساس گیجی کنید و چه تحت تأثیر رویداد های عاطفی مانند طلاق یا مرگ در خانواده باشید، طبیعی است که نگران تأثیر استرس بر بدن خود باشید.

استرس و ریزش مو,ریزش مو بر اثر استرس

استرس و ریزش مو

استرس اساساً باعث یک اثر واکنشی متشکل از التهاب می شود که عملکرد طبیعی بدن را مختل می کند. این اختلال با سیستم های کم اهمیت بدن، یعنی سیستم رشد مو، تداخل دارد.

همانطور که عوامل استرس زای روزانه زندگی مرتبط با بیماری همه گیر یا موارد دیگر می توانند روی پوست شما تأثیر بگذارند، همچنین می تواند تأثیرات ناخواسته ای بر روی رفتار شما داشته باشد. اگر متوجه تغییرات غیر قابل توضیح دیگری در قفل خود شده اید (نازک شدن، چرب شدن و غیره)، استرس ممکن است مقصر باشد. بنابراین، چگونه می‌توانید مطمئن شوید که استرس شما را تحت تاثیر قرار داده است، و مهم‌تر از آن، برای رفع آن چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ در زیر، متخصصان کلینیک دیلای عوامل را بررسی می کنند. استرس در واقع می تواند باعث ریزش مو شود. ریزش مو می‌تواند ناشی از عدم تعادل انواع مختلفی از مشکلات هورمونی باشد و کورتیزول یعنی هورمون استرس  یکی از هورمون‌ هایی است که اغلب با ریزش مو شناخته می‌شود. کورتیزول بر چرخه رشد مو تاثیر می گذارد.

ادامه مطلب
آیا مزوتراپی مو برای ریزش ارثی موثر است؟

همانطور که می دانید، استرس طولانی مدت می تواند منجر به دوره های طولانی تر از سطوح بالای کورتیزول شود. بنابراین، در حالی که غدد فوق کلیوی مشغول تولید کورتیزول اضافی هستند، ممکن است هورمون ‌هایی که از رشد موی سالم حمایت می‌کنند کمتر بسازند. حتی اگر دائمی نباشد، نازک شدن موی ناشی از استرس می تواند مخرب و استرس زا باشد. و برای همه یکسان به نظر نمی رسد. ریزش موی ناشی از استرس می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا چند روش وجود دارد که استرس می تواند منجر به ریزش مو شود:

تلوژن افلوویوم (TELOGEN EFFLUVIUM),ریزش مو بر اثر استرس

تلوژن افلوویوم (TELOGEN EFFLUVIUM)

یکی از رایج ترین نشانه های ریزش مو ناشی از استرس، تلوژن افلوویوم است، تلوژن افلوویوم زمانی است که “زمانی که استرس باعث می شود ریشه موها پیش از موعد به حالت استراحت فشار داده شود که به دنبال آن ریزش مو انجام می شود.” این می تواند در یک ناحیه خاص از سر یا در سراسر سر اتفاق بیفتد. «وقتی این اتفاق در سرتاسر پوست سر بر خلاف یک ناحیه از سر رخ می دهد، به آن ریزش موی منتشر می گویند.

اگر بدن نوعی ضربه یا شوک را تجربه کند، ممکن است تا ۷۰ درصد مو های سر بریزد  اما اثر آنی نیست. در عوض، فقدان معمولاً حدود دو تا سه ماه پس از وقوع «تروما» ظاهر می‌شود. «این افزایش ناگهانی ریزش مو، که مردم معمولاً آن را به‌عنوان «موهایی که به صورت دسته‌ای یا مشتی بیرون می‌آیند» توصیف می‌کنند، تلوژن افلوویوم حاد است. در حالی که ریزش می تواند چشمگیر باشد، نازک شدن معمولاً موقتی است و پس از کنترل استرس مو ها باید دوباره رشد کنند.

ادامه مطلب
همه آنچه باید در مورد تزریق ژل و فیلر بدانید

تریکوتیلومانیا,ریزش مو بر اثر استرس

تریکوتیلومانیا

اگر زمانی متوجه شده اید که به معنای واقعی کلمه مو های خود را در زمان استرس یا تنش کنده اید، می تواند نشانه تریکوتیلومانیا باشد. در این وضعیت روانی، افراد با کشیدن مو از پوست سر، صورت و سایر قسمت های بدن با احساسات منفی مانند استرس و اضطراب مقابله می کنند. بیشتر در دختران نوجوان دیده می شود.

آلوپسی آره آتا,ریزش مو بر اثر استرس

آلوپسی آره آتا

در این شرایط، سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش مو می شود. در برخی موارد، آلوپسی آره آتا فقط می تواند باعث نازک شدن موها شود، در حالی که در موارد دیگر ممکن است افراد دچار لکه های طاسی شوند. موها می توانند با گذشت زمان دوباره رشد کنند، سپس دوباره ریزش کنند. پزشکان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آلوپسی آره آتا می شود، اگرچه ژنتیک ممکن است در این امر نقش داشته باشد. و اگرچه ناشی از استرس نیست، آلوپسی آره آتا می تواند برای هر فردی که با این عارضه سر و کار دارد بسیار استرس زا باشد.

استرس و ریزش مو: راه های بالقوه برای مقابله,ریزش مو بر اثر استرس

استرس و ریزش مو: راه های بالقوه برای مقابله

هر تعدادی از موقعیت های استرس زا می تواند باعث ریزش مو شود، از جمله بارداری، بیماری مزمن، آسیب، مسائل مربوط به رابطه، نگرانی های مالی، تغذیه نامناسب، جراحی، داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی و حتی جت لگ. برای مقابله با استرس و محافظت از موهای خود، این نکات را امتحان کنید:

  • تکنیک های تمدد اعصاب (مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا) را به طور منظم یاد بگیرید و تمرین کنید.
  • ورزش منظم داشته باشید، که به مدیریت استرس و اثرات آن کمک می کند.
  • وقت خود را با افراد مثبت سپری کنید -منزوی کردن خود می تواند استرس را بدتر کند.
  • از یک درمانگر کمک حرفه ای بخواهید.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و در صورت توصیه پزشک از مولتی ویتامین استفاده کنید.
  • هنگام شستن، خشک کردن و حالت دادن به مو های خود با احتیاط رفتار کنید.
  • ریزش مو در اثر استرس نباید دائمی باشد. اگر ادامه داشت، با پزشک در مورد یک داروی تجویزی یا بدون نسخه برای تحریک رشد مجدد مو صحبت کنید.
ادامه مطلب
کاشت مو برای مردان انجام می‌شود یا بانوان؟

شما می توانید با استفاده از دارو و یا رژیم غذایی مناسب و حتی ورزش و سبک زندگی متفاوت برای داشتن روحیه قوی تر و اعصاب بهتر مو های ریخته شده خود را بر اثر استرس دوباره برگردانید اما اگر ریزش شما بر اثر بیماری خاص و طولانی مدت باشد  احتمالا بهترین روش برای شما کاشت مو است. فقط کافی است با مراجعه به کلینیک دیلای و پیدا کردن دلیل ریزش موی خود اقدامات لازم را انجام دهید.

مشاوره : در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر، لطفاً از طریق کانال های ارتباطی با ما در تماس باشید.

مشاور: ۰۹۳۸۵۵۶۲۲۰۵                                                     تلفن کلینیک: ۰۴۱۳۴۷۷۰۴۱۷


برچسب ها: بدون برچسب

سوال یا نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند